TIPS – FÖRSTA TIDEN MED BEBIS

Första tiden med bebis. Omvälvande, överväldigande, nytt, mysigt, krävande och ibland smått stressande. Hur gör man, vem är du, vad vill du lilla älskling. Hur ska man ta hand om sin nya lilla person på bästa sätt?

Jag är nog inte ensam om att googla en del för att leta tips och råd när det kommer till allt från kvällsoro till röd stjärt osv. Vi kan väl hjälpas åt och ge våra bästa tips för bebisar, sådant som våra bebisar har gillat, knep som får dem att trivas extra bra eller som underlättar för en som förälder osv.

Det vore så fint om ni vill dela med er, så sammanställer jag alla tips i ett eget inlägg sen!

Här är några grejer som jag snappat upp hittills:

» En att vika ihop en filt och lägga över magen kan lugna vid blöjbyte. Bebisar verkar inte tycka om att ligga med magen helt blottad.

» Jag säger bara kylande kompresser från Multi-Mam. Så gött att lägga på ömma bröstvårtor. En barnmorska på SöS tipsade och det är verkligen guld värt. Ska även testa den där krämen Purelan som många tipsat om.

» Det blir stor skillnad i amningen och hennes grepp beroende på hur jag placerar henne. Ammar hon på vänster bröst så ska hon ligga mer till höger än vad jag tror för att få ett bra grepp.

» En läsare tipsade om att värma bebisens säng med en vetepåse innan man lägger ner.

» Bädda med mycket gojs i vagnen så det blir ombonat och trångt, tänk livmodern! Men försiktigt så det inte finns några lösa tyger som kan hamna över ansiktet.

» Lite olja på tvättlappen vid blöjbyte för att slippa hålla på med vatten som kan torka ut. Vi använder skumtvättlappar och varvar lite olja och vatten.

Så, shoot! Ge mig era bästa tips!

 

26 reaktioner på “TIPS – FÖRSTA TIDEN MED BEBIS”

  • Ida skriver:

    Åh vilket bra inlägg, som sagt det blir mycket googlande emellanåt. Och många samtal till BVC för råd.

    Bröstmjölk, funkar på det mesta såriga bröstvårtor, röd bebisrumpa, täppt näsa, rinniga ögon.

    Inotyol, hjälpte mig mycket när bebis rumpa var röd och irriterad.

    Semper magdroppar – lugnade när magen var i otakt på bebis.

  • Cathy skriver:

    – Vila/sova på mage på pappas arm (”flygande”, gärna pappa i rörelse ) eller på pappas bröst vid kvällsoro för att slippa bröstmjölkslukten,
    – Windi pysventiler från apoteken för att hjälpa uppblåst mage,
    – ekologisk kokosolja till rengöring av bebisrumpa, ljumskar och halsen m.m.
    – koksalt (otribaby eller vanliga 30 ml) till täppt näsa.

  • Karin skriver:

    Säger bara…Podden ”Barnvagnspromenader” med fantastiska Louise Hallin. Har lärt mig så sjukt mycket..framförallt när det gäller förståelse för bebisar och barns beteende. Mitt bästa tips till alla!! 😊

  • Helena skriver:

    Purelan – så bra! Vad hade jag gjort utan den?

    Rulla ihop ett badlakan, gör en ring av korven och sitt på, så skönt efter förlossningen.

    När barnet somnar, lägg det på en filt så är det lättare att flytta det utan att väcka.

    Mina bästa tips efter en vecka med nyfödd… heja oss mammor!

  • Matilda Törnkvist skriver:

    Har din bebis ont i magen så är pysventilen din snabbaste och snällaste sätt att hjälpa till. Men använd den inte för ofta. Att använda bärsele från Baby Björn är absolut inte att rekommendera för den är inte ergonomisk. En trikåsjal är absolut det bästa!!

  • Karin skriver:

    Jag rekommenderar produkter från Tigerflicka of Sweden, till röd barnrumpa, till ömma och såriga bröstvårtor och till tex vintertorra kinder.

    Produkterna är 100% ekologiska (!) och innehåller rena, fina och ätbara ingredienser. Mycket viktigt, särskilt om det ska smetas på områden som barnet antingen ska suga på (bröstvårtor) eller på barnets känsliga områden (rumpan/genitalier).

    Hittas här (min eko-butik):
    http://levareko.se/search?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search_query=Tigerflicka

  • Nette skriver:

    Liggamma när möjlighet finns! Det ger bättre möjlighet till vila och sömn. Om det känns bökigt med amningen överlag, be om hjälp istället för att lida med mjölkstockning och såriga bröstvårtor.

    Använd bärsele eller sjal, det avlastar och ger fria händer när bebisen vill bli buren konstant.

    Om du blivit sydd efter förlossningen och stygnen inte släpper efter några veckor som dom ska kan det skava, strama och göra förbannat ont. Ring din barnmorska och kolla om hon kan klippa bort lite trådar. För min del gav det lindring direkt.

  • Lina skriver:

    Efter 2 barn är mina tips:

    – Tricotsjal!!! Bäst till att få fria armar, bebisen lugn vid oro/sömn/amma i sjalen. Sen övergick jag till ergonomisk bärsele när dom blev lite större. Planerar att köpa ringsjal till trean som kommer i vår 🙂

    – Purelan/annan salva till bröstvårtor vid amning. Finns även som små ”luftnings-koppar” eller vad man ska kalla dom om man har svårt med såriga bröstvårtor, min vän hade de och var supernöjd. Kan man ha hela tiden inannför BH:n mellan amningarna.

    – Annan sak gällande amning, KOLLA IN LADY DAHMERS SMÅ VIDEOS OM AMNING med hennes senaste Juno (är 1,5 år nu så scrolla bak lite i instaflödet/bloggen hehe) var en ögonöppnare för mig under min första amning. Det ÄR NORMALT att dom krånglar och släpper taget och snuttar och skriker om vartannat första tiden. Jobbigt som as men hang in there…

    – Babynest, kanon under dagsvilorna speciellt med syskon hemma som lättare höll sig borta från sovande bebis än om den låg ”fritt i soffan” 😄

    – Inotyol till röd stjärt!!!

    – Små vita frottétrasor från Ikea, maaaaasor av dom till kräksupptorkning eller en raggardusch på morgonen (av både dig och bebis 😅)

    – Och till sist: allt funkar inte på alla, dom små är olika och man får testa sig fram och gå på sin magkänsla! Fråga gärna efter råd av kloka människor som varit med förr om DU vill, men våga säga ifrån/strunta i Goda Råd™ som kastas på dig från höger och vänster.

  • Malin skriver:

    Bästa tipset hag fick när lillkillen inte fick till ett bra amningsgrepp var att forma bröstet som en hamburgare och att den ska vara på bäbisens ledd… jag gjorde alltså min hamburgare på fel ledd 😂 Kände livsavgörande där och då och funkade prima även med hans två smöbröder.

  • Emma skriver:

    Barnakuten.nu
    Bästa sidan, kloka råd utan pekpinnar.

  • Helena skriver:

    Att våga låta bebisen vara ifred ibland. Om detta fungerar beror ju såklart på hur bebisen är, vissa vill ju bara vara nära hela tiden för att vara nöjda och glada men vår lilla kille verkar uppskatta lite egentid. Har märkt att när han börjar bli trött och kinkig så hjälper det inte att hålla i famnen, gå runt med honom osv, utan det som hjälper är att lägga ner honom så han får ligga själv, i med nappen och då lugnar han sig (fortfarande med mycket gnäll och en del skrik till och från, men har märkt att det blir värre om man tar upp honom då). Sedan är det bara att ha tålamod och stoppa tillbaka nappen ett antal gånger 😊

    Återigen, detta funkar garanterat inte på alla bebisar men kan vara värt att prova de gånger man tycker att man provat allt.

  • Astrid skriver:

    Bärsjal!

  • Maria skriver:

    Läs e-böcker i mobilen! Det är så lätt att ”fastna” i soffan i timmar med bebis, istället för att slösa bort tiden på att scrolla sociala medier (vars glöttiga innehåll kan få dig att må sämre) o titta på skräp-tv så investera den. Läs härliga böcker som får dig att koppla av (Jojo Moyes), läs intressanta böcker där du lär dig (fakta-böcker om tex barn) eller lyssna på poddar som får dig att må bra! Det är den bästa förändringen jag gjort jämfört med förra mammaledigheten ❤️ Märker att vilan o timmarna får mer kvalité o jag blir gladare!

  • Lisa skriver:

    -podden barnvagnspromenader, bästa!
    – bröstmjölk funkar till ALLT! Såriga bröstvårtor, röda rumpor, utslag av alla möjliga slag, täppt näsa. Bästa bästa!
    – bröstpump och frys in mjölk. Bra till nödsituationer (jag blev akut sjuk och fick sitta 4 timmar hos läkaren när sonen var 6 dagar. Ville inte ha honom på en vårdcentral med alla rs-virus och skit som gick runt, att pappan kunde mata då var guld värt)
    – frys in bröstmjölk/puréer osv i iskuber. Då kan man ta fram lagom många sen
    – babynest och bärsele har vi använt massor!
    – lyssna på magkänslan, du känner dig själv och din bebis bäst.
    – sök hjälp tidigt för saker i din egna kropp som inte känns bra. Man ska inte behöva gå med skav, tryckkänsla eller smärta i underlivet (mer än i början då såklart, då gör ju allt ont).
    – knipövningar!
    – skynda långsamt med träning! Rör lite på dig så att kroppen mår bra, men knipövningar och små aktiveringsövningar för magen är allt som behövs i början.
    – lägg bort ALLT i garderoben som inte är skönt och passar kroppen just nu. Så skön känsla att öppna garderoben och veta att allt som finns här kan jag ha, även om utbudet då är väldigt skralt.
    – lär dig din bebis trötthetstecken och hungerstecken. Desto tidigare du kan fånga upp att bebisen är trött, desto lättare är det att söva och hitta bra rutiner.
    – försök skapa rutiner men stressa inte över det, det blir lite som

  • Maria skriver:

    Lägg lite tid o tanke på dig själv. Du måste ändå ta på dig kläder varje dag, välj de som du är bekväm i o känner dig fin. Hasa inte runt i illasittande kläder i onödan. Du behöver inte duscha varje dag. Lägg istället 5 min på mascara o tex plattången, en liten fix kan få dig att känna dig piggare o kanske t.o.m gladare! Små knep som hjälper (talar av erfarenhet) 😊

  • Carro skriver:

    VI har märkt att vid vissa tillfällen när vår dotter gråter hysteriskt så hjälper det att blåsa lite lätt i ansiktet. Då kommer hon av sig och drar efter luft, lugnar sig.
    Funkar inte alltid, men värt att prova!
    Att blåsa i ansiktet funkar även när bebis kanske ”glömmer” att andas när den tex har satt i halsen vid amning. Blåser lite kraftigare då.

    Att låta bebis sitta i babysittern för att den ska kunna bajsa när det är lite stopp. Moa bajsar i stort sett bara då, eftersom det blir lite trögare i magen av att äta bröstmjölksersättning.

  • Carro skriver:

    …och att gå med i liberoklubben för kuponger!!

  • E skriver:

    Det här är inte så mycket av ett tips mer en information: när bebis var ca 7-9 månader började jag må dåligt utan att riktigt kunna sätta fingret på vad som var fel. Jag kände mig orkeslös, utmattad och nedstämd. Sa ibland saker som ”jag känner inte igen mig själv”, ”jag kan inte fokusera” och de enklaste sysslorna blev skitjobbiga: typ åka och handla. Och vid ett tillfälle frågade jag gråtandes min man om han tror att en kan gå in i väggen av att vara mammaledig. Sonen var inte speciellt jobbig eller påfrestande men jag kände mig helt urlakad. Sen slutade jag amma och tänkte att nu borde jag nog inte fika i samma utsträckning som innan längre. Fortsatte med fikandet (bullar är gott!) och under en solsemester såg jag bilder på mig själv och reagerade själv på hur smal jag såg ut. Vägde mig när jag kom hem och vågen stannade på 4 kg lägre än vikten innan graviditeten (hade inte så mycket av ta av så behövde verkligen inte gå ner i vikt). Vid ett besök på vårdcentralen i ett annat ärende frågade jag om vikten och läkaren konstaterade att ”ja, du är ju mager”. Lämnade blodprover direkt och fick besked om att sköldkörtelns värden var knas. Fick träffa specialist som konstaterade att jag hade fått post partum tyreoidit. Nu har den läkt ut av sig själv och jag börjat känna igen mig själv igen. Så glad att jag fick en diagnos för då kunde jag acceptera och förstå varför det kändes så konstigt. Ca 5% drabbas av detta men hade jag inte sökt vård hade jag nog bara trott att det var så det skulle vara att vara mamma.

  • Min son hade kolik och det bästa var att lägga honom med magen mot underarmen och bära honom så. Jag tror det blev ett skönt tryck på magen. Och ganska fasta ”daskar” på rumpan gjorde att han fes mycket och oftast somnade fort. Det lugnade våra kvällar lite.

  • Sofia skriver:

    Att sätta mobilen på flightmood gjorde oss föräldrar lugna och i nuet, det tror jag vår lilla kände och känner. Att vi ser och är med henne här och nu.

  • Denice skriver:

    Måste tipsa om att göra egna tvättlappar som är helt underbara. Vi blev tipsade om dessa av våra vänner.
    Man behöver:
    Kastrull
    Vatten
    Kokosolja
    Sesamolja doftfri
    Tvättlappar i papper
    Matlåda

    Häll 3 dl vatten i kastrullen och koka upp. Häll i 3 msk kokosolja och 3 msk sesamolja och rör runt. Klipp tvättlapparna på mitten och lägg i lådan. Häll över vattenblandningen över servetterna och sött på lock. Helt underbara med ljuvlig kokosdoft och perfekt oljiga 😍

  • Hanna skriver:

    Dax tvättkräm från Apoteket att tvätta med vid blöjbyte är toppen. På fuktade papperstvättlappar hade vi.
    Ligga och lufta rumpan i babygymmet gillar de!
    Klart bästa krämen i stjärten är Inotyol.
    Bara tvätta med babyolja (jojobaolja el annat naturligt) vid bad. De behöver inte bada ofta.
    Mycket närhet gillar bebisar! Så klart.
    Mina killar behövde rapa. Vissa behöver, andra inte.
    Sova ljust på dagen och mörkt på natten för att få rätt dygnsrytm. Alltså mörklägg inte vagn el rum när babyn sover på dagen.
    Häng inte över filt för suffletten så det blir tätt – det kan bli dålig luft och vara farligt.
    Vagnen blir jättevarm i solen på vår/sommar och suffletten räcker inte som skydd. Vagnen behöver också stå i skuggan.
    Stick ner en hand i nacken på bebisen, innanför kläderna så känner man hur varmt/kallt det är. Det är lätt att ta på för mycket kläder!
    Efter nattamningen är avslutad – sov varannan (mamma och pappa alltså) natt ostört.
    Smörj stjärt och febertermometer eller supp med vaselin, Apotekets på tub.
    Försök komma underfund med vad babyn har för personlighet och vad den gillar tidigt! Svårt men de är små egna personer från början. 🙂

  • Kejtis skriver:

    Vi värmer vagnen med värmepåse och det verkar vår kille gilla 🙂
    – Vi använder Maria Åkerbergs ekologiska produkter för babyvård och gör även egna vipes med de produkterna – Väldigt mycket mer ekonomiskt plus sjukt snabbt och enkelt att göra! 🙂
    – Om rumpan ofta är röd testa att byt blöjmärke (hittills har Naty funkat bäst för vår del).
    – Vår kille tyckte inte om att bada i början, men sen fyllde vi mer och varmare vatten i baljan och då älskade han det. Han vill ligga och flyta runt med öronen och större delen av kroppen under vattnet.
    – I början läckte mina bröst mycket och då körde jag uppsamlingskupor. Det som rann ut i dem gick att frysa in för framtiden ifall man vill ge flaska 🙂
    – Vår kille hade i början svårt att sova ifall det var för tyst och då körde vi appen Noisli, då blev han genast lugnare.
    – För knipiga magar kör vi pysventil och sadelamning. Det sistnämnda har funkat sjukt bra!
    – När den första förkylningen kom var Physiomer baby SÅ bra för den snoriga näsan. Kändes läskigt i början men bebis lugnade sig snabbt och resultatet blev jättebra. Bättre andning, bättre amning och bättre sömn.
    – När bebis vill bli vaggad/gungad så är det toppen att sitta på pilatesboll och studsa.
    – Bärsjal!

  • Camilla skriver:

    Det var först med mitt andra barn som jag fullt ut förstod att det ÄR NORMALT att bebisen vill ligga vid bröstet och amma i princip HELA kvällarna! De flesta barn är ju oroliga på kvällarna (verkar det som) och jag kände ibland att jag inte fattade vad det var som var fel. Hen hade ju precis ätit? Men amningen handlar ju om så mycket mer än bara mat! Det är närhet och mys och avslappning också. Och det var precis det mina barn behövde, kom jag ju till slut fram till. Och när jag bara accepterade att det var så det var, blev det genast mycket lättare att parkera mig i soffan och periodvis amma timmar i sträck 😆

    Kan också tipsa om (som någon gjort tidigare) att bära bebisen på mage mot ens underarm, så den ligger på mage svävande i luften men tryckt mot ens egen kropp, liksom. (Bra förklaring, hehe…). Då får hen lättare för att släppa ut gaser och verkar tycka att det känns skönt.

  • Anette skriver:

    Vill tipsa om ”babypottning”. Kolla tex blojfribebis.se för lite info/inspiration. Fantastiskt tillfredsställande att börja förstå hur ”toanödigheten” låter/ser ut hos sitt eget barn och svara på det genom att låta barnet gå på toa! Enkelt o roligt att testa vid nästa blöjbyte! 🙂

  • Lisa skriver:

    Ett litet tips för att få dricka varmt te/kaffe är att hälla upp det i en take-away mugg. Dels håller det sig varmt och dels så är risken att spilla på bebis betydligt mindre än om man dricker ur en vanlig kopp

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *