PAUSA MED EN KÖTTFÄRSSÅS

Arbetsdagen är snart slut. Du loggar ut och känner ett tryckande behov av frisk luft och att få äta världens godaste köttfärsås (eller vegosås?). Axlarnas spänning är på bristningsgränsen och du vill bara hem. Allra helst vill du redan vara hemma.

Du hade kunnat kasta dig på bussen, köpa hämtmat och bädda ner dig i soffan direkt. Istället väljer du att ge dig själv en promenad för att fylla kroppen med ny energi.

I takt med att du vecklar ut benen släpper arbetsdagen från ditt medvetande.
Du slappnar av.

Väl hemma sätter du på radion och stänger av mobilen. Du nynnar på låtar utan att veta texten och börjar laga en rejäl bytta köttfärssås. Den puttrar, du trivs, den skvätter, du vickar på tårna, den smakas av, du häller i mer rödvin.

Plötsligt hittar du dig själv i köket, i nuet. Du är i din köttfärssås. Du börjar slappna av.

världens godaste köttfärssås-3världens godaste köttfärssås

Världens godaste köttfärsås

Gärna ekologiska ingredienser.
Grädde eller Creme fraiche
Nötfärs eller blandfärs
Blandade tomater
Krossade tomater
Örtsalt/peppar
Färsk basilika
Sambal oelek
Hackad lök
Honung
Rödvin

Hacka ner köttfärsen i en stor gryta. Fyll på med vinet, grädden, kryddorna osv efter behag. Smaka av efter hand. Låt koka länge. Servera med valfri variant av pasta, färsk basilika, riven parmesan och tomater. 

Vill du ha den vegetarisk så går det såklart utmärkt att byta ut köttfärsen till bönor, vegofärs eller något annat som du gillar.

 

VECKANS PLANERING

Äntligen måndag! Jag tjuvstartade arbetsveckan igår för att förbereda mig inför den här veckan. Behövde läsa in mig på veckan och allt vad den innebär. Känner mig ouppdaterad efter två veckors semester och noll tankar på jobb.

Ser verkligen fram emot att få komma gång igen med den här nya energin som kommit med ledigheten. Och ser fram emot att få njuta av vardagen efter den senaste tidens resor till LA och Maldiverna.

Måndag

Det blir verkligen en rivstart efter semestern med en inspelning för ett kommande samarbete (med en tidigare samarbetspartner som ni gillar, så roligt!) och en till inspelning för ett nytt projekt som snart kommer att lanseras.

Utöver det så ska jag hinna komma ikapp i Evernote där jag samlar alla listor, planering och allt jobbrelaterat. Behöver skapa översikt och läsa in mig på allt som min koordinator Elin sammanställt medan jag vart på semester. Avslutningsvis behöver jag skriva något blogginlägg och skriva det sista på en lämning för amelia.

Tisdag

Den här dagen ägnas åt kontoret. Fortsätter att skapa översikt, planera och beta av saker. Har deadline för amelia och ska ta en rejäl avstämning med Elin. Eventuellt så hinner jag klippa ihop det jag filmade i Maldiverna och ladda upp på min nya youtube-kanal. Berättar mer om den sen. Behöver även planera övningar inför torsdagens fotografering.

Utöver det så har jag ett efterlängtat träningspass med min tränare och en lugn kväll planerad.

Onsdag

Jobbar hemifrån och skapar inlägg (fotar, redigerar bilder och skriver) för samarbeten. Ska aktivera en rabattkod inför en föreläsning jag ska ha i mars, göra research för ett projekt som jag och min förläggare vill göra, svara på några mail som fått vänta och återuppta några trådar.

Torsdag

Den här dagen är märkt till tidningen amelia. Ska fota nya övningar till en av mina sidor i tidningen så har några timmar i studion tillsammans med fotograf Peter. Efter jobbet ska jag på smygläsning av nya amelia.

Jag har ju ett nytt uppdrag som hälsoprofil för amelia och på torsdag får jag se mina grejer i tidningen för första gången. Är så oerhört glad över att få vara en del av det här fantastiska magasinet!

ptfia sofia stahl

Fredag

Den här dagen är helt tom i kalendern vilket betyder att jag kan välja om jag vill jobba från kontoret eller hemifrån och bara ägna arbetstiden till att bocka av att göra-listan. Den här dagen kommer behöva få ett lugnare tempo efter en intensiv vecka och en stund på yogamattan har hög prioritet.

Helgen

Även helgen är fri från planer förutom en middag med syrran och hennes sambo på lördag kväll. Vi ska äta sushi, pavlova och spela Ticket to ride. Och fira att syrran fyllt 25 såklart! Njuter så mycket av att ha helger som innehåller få planer och mycket utrymme för spontana infall.

 

HÄLSA ÄR ATT SKAPA EN VARDAG ATT MÅ BRA I.

Hälsa. 

Hälsa. 

Vad betyder ens hälsa? Hur beskriver man det? Ofta pratar vi enformigt om att man måste äta nyttigt och undvika onyttiga saker. Ofta får man tips om att börja med gröna smoothies och att röra på sig. Och det pratas såklart om dieter för att gå ner de där kilona. Och hälsa är ofta förknippat med yta, prestation och visionen av något perfekt.

Hälsa. 

En del av det ovan har en poäng. Men jag upplever att fokus på hälsa hamnar lite snett. Bör vi inte börja med grunden innan vi strösslar med detaljerna? Är inte hälsa att skapa en vardag att må bra i?

Det spelar ingen roll hur många gröna juicer som man dricker om man stressar sig fram i vardagen med kaninpuls och yrsel. Våra snabba träningspass som kläms in i det redan fullmatade schemat för att ”checkas av” kanske inte gör så mycket för vår hälsa om de genomförs med andas i halsen. De ökar snarare produktionen av stresshormoner.

Jag inser att det borde vara självklart, men är långt ifrån lätt. Att hälsa i grund och botten handlar om att skapa en vardag att må bra i. Och när vi har grunden – och trivs med den. Ja, då kan vi addera det där uppenbart hälsosamma och nyttiga strösslet.

Jag säger inte att det är fel att börja med gröna smoothies om man inte mår bra i sin vardag, jag säger att jag tror att vi skulle bli hjälpta av att lägga fokus på det grundläggande innan vi börjar med piffet.

Vill man ge sig själv ett hälsosammare liv så kan det vara riktigt hälsosamt att först lösa den där konflikten som ger ångest och en klump i magen eller att först börja planera in egentid i kalendern för att skapa en plats för återhämtning. Det är också att vara hälsosam. Och för någon kanske det mest hälsosamma är att börja berätta om hur den egentligen mår och ta träningen i steg två eller fyra.

Vill bara påminna om att vi kan göra hälsosamma (viktiga) val som inte alltid handlar om trendiga frön och hårda träningspass.