PODCASTEN OMÄNSKLIGT, AVSNITT 8

/ I slutet av inlägget finns reklam för podcastens huvudsponsor Valio /

Vad är en missbrukare? Vad är den första bilden du får upp när du tänker på någon som missbrukar? Vi har nog alla en klar bild (och fördomar) av vad en missbrukare är, men det vi gärna glömmer är att missbruket finns överallt, hela tiden och närmare än vi tror.

I veckans avsnitt av vår podcast Omänskligt lyfter vi det tunga ämnet ”Självskadebeteende och missbruk”. 

Vi berör blanda annat ätstörningar, alkohol, sex och relationer och socker. Och jag berättar om mitt eget självskadebeteende, som ju faktiskt var det även om det tog lång tid innan jag förstod att det var det jag höll på med. Anna berättar om sina erfarenheter och insikter från klienter och vi berör olika aspekter av att skada sig själv.

Så, lyssna i någon podcast-apparna, acast, itunes eller där poddar finns! Och kom ihåg att klicka i prenumerera så får du alla avsnitt direkt i telefonen.

podcasten-omanskligt

/ Annons i samarbete med Valio /

Jag vill avsluta med att rikta ett stort tack till vår huvudsponsor Valio! Vi vill tillsammans öka informationen om maghälsa – vad som påverkar den och hur vi kan förbättra den. 

Mejeriföretaget Valio är experter på laktosfritt och har en lång historia av att utveckla goda produkter för en bättre maghälsa. Valio har idag ett av marknadens bredaste sortiment av laktosfritt. Varje år investerar de i forskning, utveckling och nya innovationer. För ditt välmående. 

Besök Valios sajt Lugna magen som är fullmatad med information om bl.a laktosintolerans, stress, maghälsa, forskning, stresstest och krönikor av mig, Anna och en dietist. Gå in på www.lugnamagen.nu.

Tack Valio!

 

 

BÖRJA MED EN LITEN HÄLSOSAM VANA – SKIT I RESTEN

Ibland kan det kännas hopplöst. Det finns så många tips, råd, trender och fakta att ta hänsyn till när man vill börja leva lite hälsosammare. Det finns en hel ocean av hur man ”borde” göra för att bli lite nyttigare i livet. Lite lätt överväldigande.

Jag vill påminna om att du inte behöver ta in allt det där. Ta på dig hörselkåpor och skygglappar och ge dig själv en chans att prova något som kanske fungerar för dig. Jag pratar ofta om att det viktigaste är att vi gör något litet oftare, än någon stor satsning sällan.

Här kommer några punkter som visar precis hur litet och enkelt det kan vara – men ändå ge mycket tillbaka. 

» Investera i en cykel som kan ta dig till och från platser i vardagen. Och bor du långt ifrån jobbet så det känns övermäktigt att cykla hela vägen? Prova att dela upp det så du cyklar till någon busstation och tar bussen sista biten.

» Se över din prioritering i vardagen. Vill du kanske lägga den där kvarten eller halvtimmen på en löprunda, egentid eller att få mer sömn? Finns det något du lägger tid på i dagsläget som du kanske skulle vilja ändra? Reflektera över din vardag och fundera över hur du kan pussla om dina rutiner för att trivas ännu bättre, stort som smått.

» Sträva efter att ge dig själv en stund utomhus dagligen.

» Drick i huvudsak vatten till dina måltider och hoppa över diverse sötade drycker. Vill du ha något sött att dricka, välj de kvalitativa. En kallpressad juice, ekologiskt eller utan tillsatt socker och sötningsmedel.

ptfia

» Variera fikaträffar med att göra aktiviteter med dina vänner och förena nytta med nöje. Boka ridning, spela badminton, styr upp en vandring, cykla till badstranden eller gå en kurs i akroyoga tillsammans.

» Unna dig ett mellanmål på eftermiddagen. Det kommer ge dig stabilare blodsocker, minskat sötsug och mer energi.

» Öva på att säga nej oftare. Tacka inte automatiskt ja till allt som erbjuds, säg att du ska kolla din kalender och känn sedan efter hur det passar, om du vill osv. innan du lämnar besked.

» Testa alkoholfria drinkar/alternativ till nästa fest. Vill du inte bara köra alkoholfritt så kan det vara hälsosamt att varva.

» Ha som mål att ha någon form av frukt, bär eller grönsak till dina måltider.

» Välj kvalitet istället för kvantitet på fika/sötsaker/snabbmat. Välj exempelvis en mörkare choklad istället för att förbjuda choklad. Prova att göra egen nutella med hasselnötter och kokossocker istället för att köpa färdig och är du sugen på pommes, testa att göra dina egna med sötpotatis.

Som rubriken säger: Börja med en liten hälsosam vana – skit i resten. Ta det i din takt. Lägg till bra grejer istället för att förbjuda allt dåligt. Ge dig själv tid.

Foto: Erik

LÄSARFRÅGAN OM BARN OCH UTMATTNING

Skulle gärna vilja höra mer om hur du känner inför barn med en utmattning i bagaget! Själv börjar jag längta efter barn men är lite rädd. Har kommit långt sen min utmattning men vissa saker sitter kvar. Tex. Lättare till ångest och trötthet med mera. Hur känner du kring det? Att orka ha en bebis? Rädsla för förlossningsdepression osv. Behöver lite pepp och mod från någon som gjort samma resa men ligger lite före!

Tack för din fråga! Jag förstår verkligen dina tankar och rädslor. Jag har tampats med precis samma. Ett par år vi bestämde oss för att försöka få barn så skrev jag om min rädsla för just det du beskriver (läs det inlägget HÄR).

Jag var livrädd för att att inte kunna bli gravid, för att min kropp kanske inte skulle orka med en graviditet, att jag inte skulle klara av den första tiden med en liten bebis och livrädd för att bli sjuk igen i och med påfrestningen som spädbarn och småbarnsår innebär.

När vi sedan bestämde oss för att försöka så hade känslan av att vara livrädd övergått till en stor respekt. Jag känner mig inte livrädd eller rädd längre, men jag är väldigt medveten om att jag med tanke på min bakgrund med utmattningsdepression kan påverkas mer och kanske ligger i riskzonen för t.ex. en förlossningsdepression.

Men jag är också tryggare nu. Jag vet att så länge jag inte tar mitt mående för givet och är medveten om att jag ibland kan behöva planera om utifrån min dagsform, ber om hjälp när det är övermäktigt och är ärlig med framförallt Kim så vågar jag lita på att det kommer att gå bra.

Min barnmorska vet om min historia och har redan berättat om olika sätt att få hjälp om det skulle bli aktuellt, vilket känns tryggt.

Just nu så känner jag mig trygg, samtidigt som jag har en enorm respekt för att det inte går att förutse någonting av det som kommer. Jag kanske faller ner i ett mörkt hål efter förlossningen, vår bebis kanske får kolik eller blir sjuk, jag kanske inte kommer att klara av att kombinera bebis med mitt jobb och allt kan ju skita sig.

Men jag väljer att lägga det i bakhuvudet och inte på något sätt ställa in mig på att det kommer att bli jobbigt. Vi får helt enkelt ta det som det kommer och försöka att göra det bästa av det.

På något sätt så känns det också stärkande att jag och Kim har gått igenom min utmattningsdepression tillsammans. Dels så vet han hur han ska stötta och hjälpa mig om jag skulle börja gå åt fel håll igen och dels så gjorde den tiden och erfarenheten oss så enormt starka tillsammans. Och vi är två personer som ska få ett barn tillsammans och kan hjälpas åt med allt.

Och innerst inne så vet jag också att min sjukdom och allt som kom med den har gjort mig till en starkare, klokare, sundare och vettigare person som har bättre förutsättningar att bli en bra och välmående mamma än den jag var innan.