VECKANS PLANERING

Äntligen måndag! Jag tjuvstartade arbetsveckan igår för att förbereda mig inför den här veckan. Behövde läsa in mig på veckan och allt vad den innebär. Känner mig ouppdaterad efter två veckors semester och noll tankar på jobb.

Ser verkligen fram emot att få komma gång igen med den här nya energin som kommit med ledigheten. Och ser fram emot att få njuta av vardagen efter den senaste tidens resor till LA och Maldiverna.

Måndag

Det blir verkligen en rivstart efter semestern med en inspelning för ett kommande samarbete (med en tidigare samarbetspartner som ni gillar, så roligt!) och en till inspelning för ett nytt projekt som snart kommer att lanseras.

Utöver det så ska jag hinna komma ikapp i Evernote där jag samlar alla listor, planering och allt jobbrelaterat. Behöver skapa översikt och läsa in mig på allt som min koordinator Elin sammanställt medan jag vart på semester. Avslutningsvis behöver jag skriva något blogginlägg och skriva det sista på en lämning för amelia.

Tisdag

Den här dagen ägnas åt kontoret. Fortsätter att skapa översikt, planera och beta av saker. Har deadline för amelia och ska ta en rejäl avstämning med Elin. Eventuellt så hinner jag klippa ihop det jag filmade i Maldiverna och ladda upp på min nya youtube-kanal. Berättar mer om den sen. Behöver även planera övningar inför torsdagens fotografering.

Utöver det så har jag ett efterlängtat träningspass med min tränare och en lugn kväll planerad.

Onsdag

Jobbar hemifrån och skapar inlägg (fotar, redigerar bilder och skriver) för samarbeten. Ska aktivera en rabattkod inför en föreläsning jag ska ha i mars, göra research för ett projekt som jag och min förläggare vill göra, svara på några mail som fått vänta och återuppta några trådar.

Torsdag

Den här dagen är märkt till tidningen amelia. Ska fota nya övningar till en av mina sidor i tidningen så har några timmar i studion tillsammans med fotograf Peter. Efter jobbet ska jag på smygläsning av nya amelia.

Jag har ju ett nytt uppdrag som hälsoprofil för amelia och på torsdag får jag se mina grejer i tidningen för första gången. Är så oerhört glad över att få vara en del av det här fantastiska magasinet!

ptfia sofia stahl

Fredag

Den här dagen är helt tom i kalendern vilket betyder att jag kan välja om jag vill jobba från kontoret eller hemifrån och bara ägna arbetstiden till att bocka av att göra-listan. Den här dagen kommer behöva få ett lugnare tempo efter en intensiv vecka och en stund på yogamattan har hög prioritet.

Helgen

Även helgen är fri från planer förutom en middag med syrran och hennes sambo på lördag kväll. Vi ska äta sushi, pavlova och spela Ticket to ride. Och fira att syrran fyllt 25 såklart! Njuter så mycket av att ha helger som innehåller få planer och mycket utrymme för spontana infall.

 

HÄLSA ÄR ATT SKAPA EN VARDAG ATT MÅ BRA I.

Hälsa. 

Hälsa. 

Vad betyder ens hälsa? Hur beskriver man det? Ofta pratar vi enformigt om att man måste äta nyttigt och undvika onyttiga saker. Ofta får man tips om att börja med gröna smoothies och att röra på sig. Och det pratas såklart om dieter för att gå ner de där kilona. Och hälsa är ofta förknippat med yta, prestation och visionen av något perfekt.

Hälsa. 

En del av det ovan har en poäng. Men jag upplever att fokus på hälsa hamnar lite snett. Bör vi inte börja med grunden innan vi strösslar med detaljerna? Är inte hälsa att skapa en vardag att må bra i?

Det spelar ingen roll hur många gröna juicer som man dricker om man stressar sig fram i vardagen med kaninpuls och yrsel. Våra snabba träningspass som kläms in i det redan fullmatade schemat för att ”checkas av” kanske inte gör så mycket för vår hälsa om de genomförs med andas i halsen. De ökar snarare produktionen av stresshormoner.

Jag inser att det borde vara självklart, men är långt ifrån lätt. Att hälsa i grund och botten handlar om att skapa en vardag att må bra i. Och när vi har grunden – och trivs med den. Ja, då kan vi addera det där uppenbart hälsosamma och nyttiga strösslet.

Jag säger inte att det är fel att börja med gröna smoothies om man inte mår bra i sin vardag, jag säger att jag tror att vi skulle bli hjälpta av att lägga fokus på det grundläggande innan vi börjar med piffet.

Vill man ge sig själv ett hälsosammare liv så kan det vara riktigt hälsosamt att först lösa den där konflikten som ger ångest och en klump i magen eller att först börja planera in egentid i kalendern för att skapa en plats för återhämtning. Det är också att vara hälsosam. Och för någon kanske det mest hälsosamma är att börja berätta om hur den egentligen mår och ta träningen i steg två eller fyra.

Vill bara påminna om att vi kan göra hälsosamma (viktiga) val som inte alltid handlar om trendiga frön och hårda träningspass.

 

EN LISTA OM TID

1. Vad är ditt förhållande till tid?

Har blivit bra på att vara i nuet. Oroar mig sällan och tar inte ut saker i förskott. Är allra oftast i det som händer här och nu. Jag tycker om att planera samtidigt som jag planerar in dagar som ska vara fria från planering. Inser ofta att man hinner betydligt mer än vad man tror på kort tid. Är tidspessimist så är ofta ut i lite för god tid och får vänta. Det positiva med detta är att jag sällan kommer sent.

2.Vilken tid på dygnet gillar du bäst?

Morgon och kväll. Tycker så mycket om att vakna tidigt och få uppleva morgonen, helst genom att gå ut någon stund. Och morgon betyder ju dagens bästa måltid (läs: frukost). Kvällarna är också härliga eftersom de bjuder på lugn och ro, vänner, egentid eller hemmatid. Och häng på balkongen under sommaren.

3. Vilken är den bästa veckodagen?

Söndag, måndag och fredag.

4. När går tiden som snabbast?

När jag är på jobbet. Tiden räcker aldrig till och det är standard att plötsligt titta på klockan och utropa något i stil med ”men gud är den redan xxx”. Det är ju verkligen en lyx eftersom jag tidigare haft jobb då jag tittade på klockan var tredje minut och tiden gick sååå lååångsamt.

5. När går tiden som långsammast?

När jag väntar på något eller någon. Det är helt orimligt hur långsamt det går då. Och väntar jag på en buss eller bil så kommer den aldrig om man tittar åt det hållet den kommer från. Eller när man står i en längre kö. När jag var i LA i slutet på januari så köade vi i tre timmar för att komma in i landet, tiden har nog aldrig gått så långsamt.

ptfia2

Semesterselfie.

6. Hur lång tid tar det för dig att sminka dig?

Själva sminkandet tar inte mer än fem-sex minuter max. Men min morgonrutin med kallt vatten i ögonen, promenad eller yoga, dusch, smörja kroppen, göra frukost, sminka, välja kläder, äta frukost, packa väskan etc tar strax väl 1 1/2 till 2 timmar. Försöker undvika att skynda mig på morgonen.

7. Vilken tidsepok skulle du vilja leva i?

Förutom den som är här och nu så skulle jag vilja kika in på början av 1900-talet

8. Äter du snabbt eller långsamt?

Är jag för hungrig så händer det att jag kastar i mig maten. Har nog även en tendens att äta fortare när det är mycket folk och stökigt runt omkring. Sitter jag ensam eller är det lugn och ro går det betydligt långsammare.

9. Vad gillar du mest att lägga ner tid på?

Mina relationer till vänner och familj (även om det sällan känns som att tiden räcker till för alla). Även blogginlägg (har ofta 8-10 varianter på ett blogginlägg innan det blir publicerat), jobbet, rörelse och att vara utomhus. Även läsning, mat och frukost får gärna ta tid.

10. Vad gillar du minst att lägga ner tid på?

Lunch (tycker det är den tråkigaste måltiden).

11. När vaknar och lägger du dig på vardagar?

Vaknar och kliver i regel upp kl. 06. Börjar min ”nu ska jag strax lägga mig”-rutin vid ca 21.40, ligger nerbäddad strax efter 22 och läser nog till kl. 23.

12. Vad skulle du gärna ha mer tid till?

Att vara utomhus och naturen. Och att få lära mig mer om odling, växter och allt det där som har med min dröm om att bli trädgårdsmästare och florist att göra.

ptfia2

13. Vad gjorde du för tre timmar sen?

Halvsov. Vaknade några gånger på grund av lite jetlag och gick till slut upp för att göra frukost.

14. Vad händer de kommande tre timmarna?

Ska ta en promenad runt årstaviken, göra några övningar med kettlebellen och städa här hemma.

15. Var ser du dig själv om 10 år?

Förhoppningsvis så är jag och mina nära friska. Jag spenderar mycket tid utomhus, trivs på jobbet och i vardagen och stressar så lite som möjligt. Och det vore ju roligt om vi hade en egen trädgård, alltså att vi bor i något hus eller radhus. Och har fått barn. Och att livet känns snällt.

 

Hittade listan här