KANTARELLPASTA MED CITRON OCH KVARGSÅS

/ Annons i samarbete med Valio / 

Jag minns fortfarande när kvargen kom till stan. Det var någonstans i början av 2010-2011 och plötsligt käkade alla kvarg. Jag och syrran bunkrade från en matbutik med specialpris och åt det till både frukost och mellanmål med diverse topping som musli, frukt, kanel och bär. Det enda som inte kändes så kul var den där saften som många envisades med att smaksätta med.

Sedan dess så har kvargen funnits där och många varianter har lanserats genom åren. Nu kommer min samarbetspartner Valio med en nyhet som känns självklar – Valio Eila® laktosfri matkvarg som är en kokbar kvarg.

Jag tillhör dem som tycker att ingen måltid blir komplett utan sås och gör gärna såser med kombinationen vispgrädde och créme fraiche (eftersom det blir godast). Men nu har jag fått ett tillskott i såsfamiljen! Med matkvargen så får man både syra och fyllighet direkt, vilket betyder att man inte behöver blanda flera olika saker på ett tag. Och matkvargen innehåller dessutom hela 38% protein vilket ger bra mättnad.

Vad man mer kan ha matkvarg till?

Skagenröra, i en klassisk gräddsås för att addera syra, i bröd som bakas på filmjölk, i lussebullar, i kalla såser, i varma såser, i en fiskgratäng, i bakning – för att nämna några.

När Valio bad mig att göra ett enkelt och supergott (såklart!) recept med den nya matkvargen så tänkte jag direkt på kantareller, eftersom vi måste passa på att njuta av delikatessen så länge den bjuds. Det går givetvis bra att byta dem mot annan svamp när utbudet av kantareller tunnas ut.

Smaklig måltid!

Kantarellpasta med citron och kvargsås
ca 4-6 portioner  

Ingredienser:  

Valfri pasta för 4-6 personer (jag tog bönpasta)
ca 600 gram blandad svamp (kantareller, skogschampinjoner etc)
1 pkt Valio Eila® laktosfri matkvarg
saften av 2 citroner
1 buljongtärning, gärna umami eller grönsaksbuljong
Örtsalt och peppar
Hasselnötter (kan uteslutas eller bytas mot t.ex. pumpakärnor eller sesamfrön)
Ruccola
Sugar snaps
1 rödbeta
smör till stekning

Gör såhär:

Rör ihop Valio Eila® laktosfri matkvarg, citron, buljong, salt och peppar. Låt koka upp långsamt så det inte bränns i botten. Smaka av såsen så den blir så syrlig som du vill ha den. Koka pastan efter anvisning. Ansa och hacka svampen och stek den i smör tills vätskan ångat bort och den fått en gyllene färg. Hacka nötterna.

Skölj ruccolan och sugar snaps, riv rödbetan och lägg på ett större fat. Rör ihop pastan, svampen och såsen. Smaka av med salt, peppar och citron. Lägg upp på fatet med grönsaker och strö över de hackade nötterna. Servera genast, njut!

Det här med att servera maten på stora fat eller brickor är också en bra grej!

» Mer receptinformation med matkvarg hittar du HÄR!

HEJ FRÅN BEBISBUBBLAN

Ja, vart börjar man? Hej jag heter Sofia och är numera mamma till en liten dotter. Hon fyller en vecka idag och är så förbaskat ljuvlig. Kan inte sluta titta på henne. Såklart. I skrivande stund ligger hon bredvid mig i soffan och slumrar. Okej, bara för att jag skrev det så vaknade hon och ville käka. Hon nöffar som en gris när hon inte får bröstet tillräckligt snabbt och blir frustrerad, gullegris!

En vecka har gått sedan hon föddes. Vi har verkligen gått in i bebisbubblan och när vi kom hem i lördags kväll så slog vi läger i vardagsrummet och bäddade ut bäddsoffan. Där har vi hängt större delen av vår vakna tid. Jag har varit för svag (efter blodförlusten) för att ta mig ut så de första dagarna har vi mest varit här hemma för att lära känna varandra, med undantag för en utflykt till BB för återbesök och besök av mina föräldrar, mormor och morfar och båda mina systrar.

Den här blodförlusten. Så försvagad jag är av den. Tyckte att jag kände mig lite piggare idag, och kunde inte motstå det magiska vädret, så gick ut på en promenad – eller ja, med det menar jag att gå hundra meter eller så, vila på en bänk, gå några meter till, fika på en annan bänk osv. Även det var tydligen för ansträngande för när jag kom hem och lade mig på soffan så grät jag av energilöshet och Kim matade mig med apelsinjuice medan syrran värmde mat. Aningens hjälplös, men ändå bättre än igår då jag gick två hundra meter för att äta en pizza och fick chockfrossa. Ett steg i taget.

Grät nyss under middagen av oklar anledning, tre gånger ungefär. Och skrattade samtidigt. Antar att amningen gör sitt också. Trots mitt svajiga mående så är jag ändå så glad. Det här är en fantastisk upplevelse!

Vi hörs snart igen! Uppdaterar en del på insta stories, heter @ptfia där.

 

ATT HA MYCKET ATT GÖRA ÄR INTE AUTOMATISKT ATT VARA STRESSAD

Har ni tänkt på hur vi använder ordet ”stress” idag? 

Det är vår tids slit och släng-ord som man stoppar in där det passar. Så fort man har mycket att göra så uttrycker man att det är ”stressigt”. Och många pratar om hur stressade de är lite jämt och hela tiden. Det är som att ha mycket att göra har blivit synonymt med att vara stressad.

En del pratar så mycket om att de är så fruktansvärt stressade att det i sin tur skapar stressen, bara för att fokus ligger på hur stressad man är (eller kanske ”vill” vara?).

Det här kan irritera mig något fruktansvärt. Stress är ett ord som borde behandlas med större respekt. Jag upplever att det är en enorm skillnad på att 1. Ha mycket att göra, 2. Ha för mycket att göra. 3. Vara stressad,

Och det är väl så att om vi fokuserar på att prata om hur stressade vi är och berättar för oss själva och andra att vi är så fruktansvärt stressade så blir vi ju också det.

ptfia

Är nyfiken på era tankar om detta!

Foto: Erik Dilexit