SÅ GÖR DU EN MÄTTANDE HALLOUMITALLRIK

Halloumi. Hur kan det vara så jädra gott? Det är något med det där sega, salta och krispiga som får en att aldrig tröttna. Och för variationens skull så har jag provat att äta halloumi till det mesta vid det här laget. Det är gott till nästan allt.

På pizza istället för mozzarella, i en pastasås, istället för kött i en hamburgare, som basen i en sallad, som riven i äggstanningen i en paj, att grilla den hel och äta med någon tomatsalsa, tillsammans med starka korvar, bea och ugnsrostad potatis …

Min bestående favorit som jag alltid återkommer till när jag behöver en snabblagat måltid är det jag kallar för halloumitallrik. Den går att variera efter det som finns hemma, är mättande, näringsrikt och är enkelt att slänga ihop.

Hur man gör? 

01. Välj en mättande bas. Det kan vara några gamla potatisar som steks på, bönor, rårivna rödbetor, linser, kokta grönsaker eller rester av något slag.

02. Addera något grönt. Gärna någon salladssort, sugar snaps, broccoli eller andra gröna grönsaker. Just gröna grönsaker är näringsrika och proteinrika.

03. Lägg till bra fett som mättar. Förslagsvis avokado, hackade nötter, någon vegansk dressing, kokosolja eller olivolja.

04. Strössla över något krispigt, alltså frön i valfri färg och form.

05. Toppa med halloumi som du stekt i kokosolja och frön tills den gått en gyllenbrun färg och är krispig på ytan och seg och saftig på insidan.

Och ät genast. Halloumi är inte gott när den fått svalna. Hela förtjusningen försvinner med värmen så tillaga den det absolut sista du gör.

sa-gor-du-en-mattande-halloumitallrik-2

Om du inte gillar halloumi så går det självklart bra att bygga samma grundsallad och toppa med något annat du gillar. Kanske en ljummen chevré som du ringlat honung över?

 

10 reaktioner på “SÅ GÖR DU EN MÄTTANDE HALLOUMITALLRIK”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *