Visar arkiv från december 2017

FLER TANKAR OM ATT TRÄNA FÖR ATT BLI SNYGGARE

Någon skrev att mitt inlägg om ”träna för att bli snyggare” rimmade dåligt med den bild hon har av mig. Jag läste det jag skrivit igen och framförallt avslutningen:

”Det skulle på något sätt få kännas befriande, som att jag är framme i mål. För jag tänker att om man kan träna för att bli snyggare så är kroppen hel och frisk och mår bra, då har man råd att hålla på med det där strösslet som att träna för att bli snyggare.”

Varför skulle det vara dåligt att ha få må så bra, vara så frisk och hel i kroppen att man kan roa sig med att träna sig snyggare? Vad just ”snyggare” nu är eller ens betyder är ju högst oklart, det är ju individuellt som så mycket annat. För mig innebär det exempelvis att jag kan välja att lägga extra krut på att bygga tillbaka muskler och form på just mina axlar som jag hade innan hela rehabkarusellen och saknar.

Vad snygg innebär eller ej är oviktigt. Det jag menar är att om man har råd att träna för att bli snyggare så har man kommit långt. Då är kroppen hel, man mår bra, har en god relation med sin kropp, lever hälsosamt och trivs med sig själv. Inga skador, inget destruktivt och inget som egentligen skulle behöva rehabas.

Att träna för att bli snyggare är i min värld ett strössel som man lyxar med när allt annat är i hamn. I balans.

ptfia

Tyvärr så blir det ju ofta tvärtom. Många börjar i ändan ”träna för att bli snyggare” och hoppar över de där delarna om välmående, hälsa och balans. Och det blir helt skevt och gör ofta mer skada än nytta.

Men den dagen jag börjar träna för att bli snyggare så är det grädden på mitt redan välmående, friska och hela mos, så att säga.

 

 

Gravidträna med PT-Fia Gravidträna med PT-Fia

NU VILL JAG TRÄNA FÖR ATT BLI SNYGGARE

Gud, rubriken på detta inlägg alltså. Men såhär: De senaste snart sex åren så har jag tränat med rehab i fokus. Det låter sjukt när jag skriver det såhär. När jag blev sjuk i utmattniningsdepression så var det först inte tal om någon träning alls eftersom jag inte tog mig ur sängen i början. Sedan blev ”träning” (rehab) typ att ta sig ur lägenheten och sitta på en bänk när hemma.

Efter ett år så anlitade jag en PT som skulle hjälpa mig att komma tillbaka. Rehab. På den vägen skadades mina armbågar svårt vilket betydde att de krävde allt fokus och återigen, rehab. De följande åren så blev fokus på att bygga och stärka både kroppen efter utbrändheten och att få tillbaka funktionsdugliga armbågar. En jädra massa rehab. 

Och nu har jag gått igenom en graviditet och förlossning. Fokus är alltså fortfarande rehab. Men så snart jag känner mig så pass återhämtad och läkt att jag kan börja träna med ett annat fokus än rehab, då vill jag träna för att bli snyggare. Ni som följer mig vet att det inte är där jag brukar lägga fokus, snarare tvärtom, men jag känner så starkt att nu efter nästan 6 års rehabträning så måste jag få testa det där med att träna för att bli snyggare.

traningsblogg-ptfia-2

Det skulle på något sätt få kännas befriande, som att jag är framme i mål. För jag tänker att om man kan träna för att bli snyggare så är kroppen hel och frisk och mår bra, då har man råd att hålla på med det där strösslet som att träna för att bli snyggare.

 

EN PAUS FÖR RÖRELSE

Nu tar vi en paus och unnar våra kroppar rörelse! Vi behöver inte alltid träna. Det viktigaste är att vi avbryter stillasittandet med jämna mellanrum och rör på oss. Stretchen nedan är ett ypperligt exempel på något som gör gott och ger ny energi.

Utöver det så kan det räcka med att resa på sig ofta och sträcka på kroppen. Eller balansera som nedan.

kontorsträning på 5 minuter

Det ser inte mycket ut för världen – att stå på ett ben och vingla. Men faktum är att det ger en smula hälsa mitt i arbetsdagen.

Jag vill bara kika in och påminna om att kroppen blir extra glad för all rörelse du ger den. Oavsett om det är så litet som att resa sig från stolen och grabba tag i en fot. Genom att stå på ett ben med det andra i vädret så behöver du aktivera magen och utmana både balans och rörlighet. Det är en hälsosam paus om något.

enkel kontorsträning

Balansera en stund, där du är just precis nu.