TIPS TILL DIG SOM AMMAR

Ni är många som önskar mer övningar som man kan göra som nybliven mamma. Det är ju en period på minst ca 6-8 veckor efter en förlossning som kroppen behöver för att läka och då man rekommenderas att inte träna.

Men även som nyförlöst så kan man känna att man behöver göra något snällt för sin kropp för att inte fastna som en påse skridskor i soffan. Ganska precis så har jag för övrigt känt mig många gånger sedan Edith kom.

Så vad kan man göra som är snäll mot sin kropp men utan att träna? 

Jag kommer att portionera ut några tips med jämna mellanrum. Hojta gärna om ni har frågor eller fler önskemål! Med en nyfödd liten bebis så spenderar man ju många timmar i soffan och sängen med amning eller flaskmatning. Det är mycket stillasittande och mycket belastning för nacke, axlar och rygg. Man sitter troligtvis i olika mer och mindre bekväma positioner och eftersom magmusklerna kan kännas typ utflyttade så har man inte så mycket att stötta upp med.

Man kan göra en hel massa, eller så gör man något så enkelt som det nedan. Alltså gapa, sträck åt sidan och luta bak.

Jag brukar försöka att göra detta någon gång per dag. Upplever att det ökar blodcirkulationen, släpper spänningar, är avkopplande och känns supersnällt för speciellt nacken. Att gapa stort är för övrigt förbaskat skönt och ger oväntat mycket avslappning. Vill man lägga till något så kan man massera sitt eget ansikte genom att grimasera på olika sätt. Även det är oväntat avkopplande.

OCH viktigt att tillägga! Nyförlöst eller inte. Egentligen alla som är stela i nacken av någon anledning (hej kontorsarbetande, mobilanvändande och typ alla) kan göra detta.

 

6 reaktioner på “TIPS TILL DIG SOM AMMAR”

  • Sofia skriver:

    Hej! Tänkte höra hur du ser på framtidens upplägg på bloggen, kommer det involvera lika mycket fokus på barn som nu eller kommer du tona ner det? Det är ingen kritik från mig utan jag är bara nyfiken, för en som inte har barn så känns det som bloggen fått lite nytt fokus men det är kanske helt naturligt när man får en liten bebis. Därför undrar jag helt enkelt om hur dina tankar är kring det! ☺️

    • ptfia skriver:

      Förstår din fråga! 🙂 Det blir såklart lite extra nu i början och det kommer finnas med mig i min nya vardag. Men annars kommer det vävas in som vanligt bland de övriga inläggen och ämnen som lyfts, så ingen skillnad i fokus på bloggen 🙂

  • Emelie skriver:

    Bra tips! Du kanske kommer till knipträningen, annars är ju det toppenbra träning att börja med redan på BB (om en nu över huvudtaget tänker tanken haha… 😉 )

  • Anna W skriver:

    Tack för bra inlägg! Satt precis och amma och läste detta. Ska verkligen försöka bli bättre på de små rörelserna som i slutändan nog gör så mycket. =)
    Ser fram emot nästa tips! =)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *