KÄNNER DU DIG STEL? GÖR DETTA

Hörni! Den här dagen skulle må bra av några härliga rörelser!

Dagens uppmuntran är att ge dig själv en eller ett par rörelser som ger dig ny energi. Du behöver inte vara ombytt och ha glansiga tights. Det här är tre rörelser som garanterat ökar blodcirkulationen, ger ny energi och kommer lämna en skön känsla i kroppen. Ja, jag vågar nästan lova det.

Vilka planer du än har idag, var så snäll och skapa ett par minuter till att unna kroppen en eller flera av de här rörelserna. En enkel väg till mer energi och flöde i kroppen.

Duvan:

Den här övningen mjukar upp rumpa och höfter. Vik in det främre benet under dig och behåll höfterna parallella. Gå försiktigt fram med händerna så långt kroppen tillåter, ju längre fram desto mer känns stretchen. Var försiktig så du inte pressar på för hårt.

Och vill du ha mer yoga i ditt liv? Läs Josefines blogg här!

träning-2

Huksittande:

Syrran visar ett klassiskt huksittande. Läs mer om varför detta är snällt mot kroppen och hur du gör i syrrans inlägg om detta HÄR. 

träning

Skulderstående:

Skulderstående sägs ha en positiv effekt på blodcirkulationen, andningen och matsmältningen och dessutom vara hormonbalanserande och lugnande.

Ligg på rygg på en matta, spänn magen och lyft benen upp i luften. Stötta upp ryggen med  händerna. Håll ihop benen. Rulla försiktigt ner till utgångspositionen eller prova att fälla ut benen åt sidan som i bild nummer två nedan.

träning11pt-fia yoga-10

Nu ska jag på en presslunch för Hipp (så roligt att få börja lära känna varumärken inom kategori barn!) och sedan vidare till frihamnen för att spela in flera avsnitt av min och Annas podcast Omänskligt. Vi bunkrar upp med flera avsnitt nu så det fortsätter rulla en gång i veckan även när bebis kommer och jag är i bebisbubblan.

Vi ska bland annat spela in ett avsnitt med frågor från er lyssnare. Har du någon fråga som du vill att vi tar upp? Skriv den i kommentarsfältet. Hoppas ni har en fin dag!

 

10 reaktioner på “KÄNNER DU DIG STEL? GÖR DETTA”

  • Emma skriver:

    Hej! Vill bara säga att du inspirerar och verkar så underbart fin! Ha en fortsatt bra dag! Hälsningar från en stockholmstjej till en stockholmstjej 🙂

    • ptfia skriver:

      Tusen tack för de värmande orden! De går rakt in i hjärtat! <3 Hehe, hur länge jag än bor i Stockholm så kommer jag nog ändå alltid känna mig som en dalatjej 🙂 Kram!

  • E skriver:

    God tanke, men kanske lite väl utmanande övningar om en inte regelbundet utför stretch-övningar? Jag tänkte tex direkt på min pappa som är rätt stel, men han skulle aldrig kunna utföra dessa övningar.. huksittande känns för det mesta/flesta rimligt, men de andra två är rätt avancerade övningar. Jag som utövar yoga några gånger i veckan har lixom svårt att utföra dessa två till fullo. Bara en tanke..

    • ptfia skriver:

      Jag vill såklart skriva inlägg som passar de allra flesta – hela tiden, men ibland är det också roligt att variera nivån. De här övningarna kan förhoppningsvis inspirera även någon som inte riktigt har provat dem förut, men kanske kommer på att göra någon rörelse som ökar deras blodcirkulation eller som vill prova och kommer en bit. Bara att börja tänka i banan att man ska försöka klara ett huksittande är ju ett framsteg för någon som inte gör den typen av träning annars.

      Här finns ett inlägg som säkert är bra för t.ex. din pappa:

      http://ptfia.se/2017/07/11/den-viktigaste-traningen/

      • E skriver:

        Tack för svar! Det där inlägget som du länkade har jag redan kört högläsning på för båda föräldrarna, haha! Fantastiskt bra inlägg! Och tack för att du klargjorde din tanke med detta inlägg, då är jag med.

        Ha en skön dag!

  • Ella skriver:

    Hej, jag skulle hemskt gärna höra vad ni tänker angående relationer; vad som är en bra respektive destruktiv relation. Samt vilka tankar ni har gällande generaliserat ångestsyndrom GAD och när oron har fått en för stor del i ens liv.

    Kram!

  • JENNIFER skriver:

    Jag skulle gärna vilja att ni pratar om hur man förhåller sig till människor i sin närhet som mår riktigt dåligt – självmordstankar, depressioner med mera.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *