Visar arkiv från augusti 2017

DAGENS PÅMINNELSE

Har hittat ett flow i jobbet så försöker att beta av så mycket som möjligt medan energin finns. Men vill ändå kika in och säga hej och ge dagens påminnelse ↓

Kram!

pt-fia

 

Gravidträna med PT-Fia Gravidträna med PT-Fia

SVAR PÅ TVÅ LÄSARFRÅGOR

Patsy:

Jag skulle absolut också vilja bli bättre på att prata om känslor. Och att fråga, men då gäller det att jag kan lyssna och svara? Vad säger jag när någon verkligen öppnar upp och berättar att hen verkligen inte mår bra?

Vad fint! Vet du, jag tror inte att vi alltid behöver ha ett svar. Av egna erfarenheter och det jag hör många säga är att det viktigaste är att få någons fulla uppmärksamhet, någon som lyssnar och finns där. Vi behöver inte komma med någon lösning, råd eller något annat än vår omtanke.

Ibland så behöver man bara få lätta sitt hjärta och tömma ur sig det som kväver en inifrån. Det är mer än tillräckligt. Och om du ställer frågor så att personen själv får resonera så kan det hjälpa. Det uppskattade jag när jag var sjukskriven för utmattningsdepression – att någon frågade ”kan du berätta hur du upplever det här”, ”beskriv den känslan” eller ”hur blir det om du utgår från det här perspektivet istället” och liknande.

Då kommer inte du som lyssnar med något färdigt svar men kan ändå bidra till att man får tänka i nya banor eller sätta ord på saker. Och om någon skulle berätta att hen verkligen inte mår bra och behöver söka hjälp så kan du erbjuda dig att stötta, följa med, ringa det där samtalet eller bara uppmuntra så att hen vågar söka hjälpen.

Men som sagt, att du visar omtanke och lyssnar är guld värt och räcker långt.

Tilda: 

Hur ska man hantera sin svällda kropp under mensen? Ska man fortsätta med sina vanliga rutiner trots mensen? Hur undviker man att gå upp i vikt under mensen? Vad ska man äta?

Det är helt naturligt att kroppen upplevs annorlunda under mensen. Kroppen kan samla på sig extra vätska och hormonerna kan vara i obalans vilket kan göra att mycket känns annorlunda. Vi kan känna oss ur form, svällda, fula och vara allmänt ovänner med vår kropp under några dagar.

Det här är ingenting som du ska försöka motverka genom att försöka gå ner i vikt eller äta mindre.

Försök istället att vara extra snäll mot dig själv och din kropp när du känner såhär. Att kroppen känns annorlunda innan och/eller under mensen är helt naturligt. Och det kommer att gå över.

Här är några saker som jag upplever hjälper:

» Skippa de tajtaste byxorna de dagarna då magen känns öm och svullen.

»  Gå promenader. Det är skönt att röra på sig, ger frisk luft och håller magen igång.

» Mata dig själv med snälla ord och lägg inte för mycket energi på att kroppen känns annorlunda.

» Fastna inte framför spegeln – och om du ändå gör det så försök att fokusera på något vänligt så du inte står där och är taskig mot dig själv.

 

FANTASTIN OM TOM TID

Vet ni vad jag ofta drömmer om? Att ge mig själv tom tid. Hur ofta har man egentligen det? Ens tid fylls så snabbt på och även när man är ledig så finns det alltid något att göra, fixa, planer som bott i kalendern sedan länge, vardagens måsten och allt det sociala.

Just idag så fantiserar jag om ett par dagar där det är på riktigt tomt. Dagar då jag skulle kunna stänga av telefonen (hur ofta gör man ens det nu för tiden), låta internet vara och mest finnas till. Inte titta på klockan. Inte planera saker, inte vårda relationer, inte svara på mail eller fixa med det där och det där.

Bara få finnas till.

sofia ståhl pt-fia-3

Och ja, visst kan man få till stunder av dessa när det är semester, men även då så är ju tiden nästan alltid fylld med aktiviteter, umgängen och så vidare. Jag fantiserar om tom tid hemma.

Kan man ge sig själv tom tid? Säga att en återkommer till vardagen om två dagar – nu ska jag unna mig tom tid? Det vore coolt.