SÅ TRÄNAR DU PÅ SEMESTERN

Såhär under semestern är det viktigt att göra träningen tillgänglig. Vi vet ju hur det kan vara – dagarna försvinner snabbt, besök varvas med resande, fixande, packande, matlagning tillställningar och plötsligt så har det gått ännu en vecka. Och ibland saknas motivationen och ibland vill vi men prioriterar annat.

Vi kanske tänker att semester och ledig tid är det ultimata tillfället att träna extra mycket, men många känner nog igen sig i att det kan bli precis tvärtom. Så mitt enda råd till dig som vill fortsätta (eller börja) träna på semestern är följande:

→ Sänk kraven. Gör det så enkelt som möjligt. Var skitglad över det du faktiskt gör. Använd det du har där du är. 

När jag var i sommarstugan förra veckan så innebar det att använda gräsmattan, försöka få med päronen och använda de redskapen som mamma hade plockat med (gummiband, yogamatta, kettlebell).

Och finns det inga redskap? Cykla, promenera, spring, gör aktiva lekar, träna med kroppsvikten, träna i en trappa (spurta upp och ner eller gör övningar) eller spela fotboll, badminton, brännboll osv. Dansa!

pt-fia-sofia-stahl-1

Nu ska jag ta fasta på mina egna råd och passa på att gå till utegymmet som är nära oss. Hade jag inte vart gravid i sista trimestern så hade jag gärna lagt en stund på att klättra upp och ner för Hammarbybacken eller spurtat och hoppat i någon av trapporna.

Och en sista grej – träning (eller rörelse) behöver inte pågå i en specifik tid för att räknas. Du kan träna i 9 minuter eller 32 minuter. Varje minut av aktivitet räknas och är värdefull!

 

2 reaktioner på “SÅ TRÄNAR DU PÅ SEMESTERN”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *