VECKANS UPPMUNTRAN

Vi fortsätter på gårdagens inlägg om hur dåligt vi mår. Jag nämnde reflektera och vill ge en liten uppmuntran inför den här veckan. Nu kanske den här veckan med midsommarfirande innebär fullt ös, eller så gör det inte det, men oavsett så kanske det finns en stund för dig någonstans.

Jag har säkert nämnt dessa frågor tidigare, eller så har du läst dem i min första bok ”PT-Fias tio i topp”, men de tål att upprepas. Att stanna upp och prata med sig själv behöver inte vara mer avancerat än att ta ett djupt andetag och känna in dagens mående. Det kan även vara att inte spontant tacka ja till prick allt utan att fundera en stund och se hur den där festen/uppdraget/grejen passar in i livet och den befintliga planeringen.

pt-fias tio it topp8

Det kan även vara att unna sig själv en stund med några reflektionsfrågor, ett blankt papper och en penna. För att verkligen få fundera och se hur livet är och känns. Gör gärna det, som en liten sommarpresent till dig själv.

  1. Hur mår du just nu?
    Stäng av telefonen, slut ögonen och verkligen känn efter. Här behöver du vara sann mot dig själv. Hur mår du innerst inne? Vilka känslor och tankar har du eller drabbas du av?
  2. Hur känns din kropp?
    Är den pigg, ledsen, i obalans eller strålande? Om du känner efter, hur känns den då? Har du ont någonstans? Hur känns magen? Känner du dig stark? Hur kändes din kropp för några veckor sedan, månader sedan? Hur pratar du med din kropp?
  3. Trivs du med dig själv? Vad trivs du med? Vad vill du förändra och varför?
    Skriv utförliga svar.
  4. När gav du dig själv en komplimang, ett snällt ord eller en omtänksam tanke senast?
    
Öva på att använda dina tankar till att peppa dig själv i stället för att trycka ner dig. Tänk något snällt. Fundera över vad du säger till dig själv och vad det kan bero på.
  5. Vad har du för relation till din kropp?
    Kan du jämföra relationen med din kropp med en avlägsen kusin, passionerad älskare, eller strikt förälder? Vilken relation skulle du vilja ha till den? Finns det vissa delar som du tycker bättre eller sämre om?
  6. Hur ofta är du stressad och i vilka situationer? Hur hanterar du stress? Har du någon gång känt att stressen tagit över?
    Skriv ner och försök hitta sätt som kan minimera stressen i dessa situationer.
  7. Finns det något du saknar i din hälsa?
    Vad vill och kan du förbättra just nu och på en långsiktig plan? Kan du sätta några snälla delmål och ett större långsiktigt mål? Kan du börja lägga till något hälsosamt lite då och då?
  8. Tränar du så ofta som du vill?
    Om nej, vad är det som gör att träningen inte fungerar? Fundera på hur mycket tid du vill lägga på din träning och vad som är hållbart för dig i din vardag. Rita upp dina veckor och se vart det faktiskt är möjligt att lägga korta stunder för träning. Kanske kan du unna dig 20 minuters morgonyoga på onsdagar eller träna 30 minuter på lunchen på fredagar. Tänk korta och effektiva pass istället för långa och tidskrävande.
  9. Hur ofta är du sjuk? Finns det ett mönster?
    Blir du exempelvis alltid sjuk första dagen på din semester kan det vara ett tecken på att du behöver sänka stressnivån i arbetet.
  10. Vilken är din dröm?
    Om du fick skapa den mest fantastiska och stärkande livsstil och hälsa du kan tänka dig, hur skulle den se ut? Hur långt ifrån den är du
i dag? Välj tre små detaljer som du kan försöka förbättra redan nu. Det behöver inte vara större än att dra ner på kaffet, ta en kvarts promenad om dagen eller rensa garderoben för att hitta plagg du faktiskt trivs i.

Hur kändes det att svara på de här frågorna? Vad tycker du att de säger om din nuvarande hälsa? Är det något du direkt känner ett behov av att förändra? Dela gärna med dig av insikter och tankar. Det går självklart bra att vara anonym.

 

11 reaktioner på “VECKANS UPPMUNTRAN”

  • Viola skriver:

    Jag blir irriterad på mig själv eftersom jag inte har varit ärlig mot mig själv de senaste åren, vilket nu yttrar sig i hur dåligt jag mår psykiskt. Har ångest varje dag jag ska till jobbet. Blev sjuksköterska i januari och mår så dåligt över mitt val av yrke. Dock vet jag inte vad jag skulle göra istället vilket gör att jag är kvar. Samtidigt som jag är rädd för vad alla runt omkring ska tycka och tänka, att jag slösat bort tid och pengar och sedan inte arbeta som det. Vet att det är dumt att tänka så men kan inte hjälpa det just nu. Önskar att jag hade stannat upp tidigare och lyssnat på mig själv.

    • ptfia skriver:

      Tack för att du delar med dig av dina tankar och din verklighet! Har du någon att dela dessa tankar med så du inte behöver gå med allt detta själv? Det är aldrig försent att stanna upp! Ta hand om dig! Kram!

    • A skriver:

      Förstår din känsla! Min vän bytte dock bana totalt efter 4 års plugg och pluggad ett år till ert mindre välbetalt jobb men mer meningsfullt för henne. Hon trivs väldigt bra med det nu så det kan bli bra också om man gör något annat. Kanske kan du jobba med det yrke du har men inte inom vården? Inom assistans, skola eller annat ställe? Hoppas det löser sig!

  • Lina skriver:

    Hej Fia! Undrar om du skulle kunna göra ett inlägg kring varför du inte vill ha epidural? Kram!

  • Frida skriver:

    Tog faktiskt en stund och satte mig ner och svarade på frågorna och verkligen tänkte efter. Vilken nytta det gjorde för mig! Att bara få skriva av sig och sortera alla snurriga tankar i huvudet. Gjorde ett blogginlägg av det, på bloggen som jag nyss startat och som jag hoppas kan få min kreativa sida att få utlopp. Tack Fia, för att det dagligen gör nytta för mig att läsa din blogg och det du skriver <3
    http://nouw.com/fridaemmasofia

  • Sofia skriver:

    Alltså jag är så glad att nån verkligen tar upp det viktiga i att pausa, att ha tystnad, återhämtning osv. De flesta träningsbloggar verkar gå efter #aldrigvila vilket jag inte alls gillar. Braaa!!

  • Carro Hjelm skriver:

    <3

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *