HUR JOBBAR DU BÄST?

Jag är lite knäpp när det kommer till jobbet. Har en del grejer för mig för att kunna slappna av och fokusera. Om jag jobbar hemifrån så kan jag inte sätta igång förens saker ligger där de ska och disken är undanplockad. Det går inte att fokusera när det är stökigt.

Det gäller egentligen även kontoret. Där behöver jag också alltid öppna fönstret och släppa in ny luft innan jag kan sätta mig.  Jag vill även ha ett glas vatten bredvid, glasögon på och mina hörlurar som stänger ute brus på huvudet.

Ibland behöver jag byta miljö och varvar mellan att sitta och stå (mer sitta sedan jag blev gravid) och att jobba hemifrån vid köksbordet och från soffan. Tycker mycket om när diskmaskinen är igång då det ger någon slags ro, men avskyr att ha TV, radio eller andra ljud på. Jobbar i tystnad majoriteten av tiden och bryter av med musik ibland.

Igår jobbade jag från köksbordet på förmiddagen, hann kika in en timme på kontoret efter lunch och jobbade några timmar från soffan på kvällen. Något av det bästa som finns är att bädda ner mig i soffan innan Kim kommer hem från jobbet och beta av sådant som kräver extra mycket fokus eller känsla. Många blogginlägg blir skrivna så.

Hur jobbar du bäst? Vad gör du för att kunna fokusera? Något supertips på hur man kan bli effektivare?

 

13 reaktioner på “HUR JOBBAR DU BÄST?”

  • L skriver:

    Så fint mobildeksel! Hvor er det fra?

  • Sofia skriver:

    Hej! Läste nyligen i Amelia om dig, om att lyssna på kroppens signaler. Du skrev bland annat att du inte kunde andas genom näsan. Har fått någon konstig nästäppa som inte vill ge med sig och har funderat på det kan vara stressrelaterat. Var det så för dig och försvann det såsmåningom? Vänlig hälsningar

    • ptfia skriver:

      Åh vad roligt att höra att du läst Amelia! Tänker att det säkert kan vara stressrelaterat. Eftersom det dykt upp just under den här perioden kanske det kan vara värt att kika upp om du även är känslig för pollen. Att det blivit en kombination av de båda. Stress gör ju att kroppen reagerar och säger ifrån på olika vis och med det försöker göra oss uppmärksamma på att något inte står riktigt rätt till. Men som sagt, eftersom ett tydligt symptom är just nästäppa kan ett test om kroppen även är känslig för pollen vara ett bra första steg att kolla upp. Men att stress finns som bidragande faktor kan absolut vara en koppling. För mig berodde det på stress och att jag stängde av. Jag märker idag direkt av det när jag är stressad, får då svårare att andas genom näsan då. Kroppen stänger automatiskt av den funktionen. Lägger med ett inlägg jag skrivit om just detta tidigare här på bloggen om du vill läsa mer: http://ptfia.se/2013/10/03/att-andas/ Ta hand om dig!

  • Cherie skriver:

    Jag måste oftast ha städat och iordning för att verkligen kunna koncentrera mig och gärna en kopp te eller kaffe bredvid. Sen jobbar jag ofta intensivt i 1-2h innan jag måste röra på mig för då tappar jag fokus.

  • Jenny Tolander skriver:

    Vilka hörlurar är det du har? Bose, vilken modell? Kramar!!

  • Mari skriver:

    Jag jobbar med barn, så jag har inte alls så många alternativ. Men vi alla strävar efter att det ska vara en normal ljudnivå. Men, sitter jag vid datorn, bloggar, maolar eller vad det nu är. Då vill jag ha det tyst!!

  • Mia Bergvall skriver:

    Jag jobbar som bäst när det är ordning runt omkring mig och gärna vid köksbordet eller hemmakontoret. Glasögon på och ett glas vatten är ett krav. kaffe ett stort plus. Ofta vill jag ha tyst runt omkring mig eller möjligen en pod om det jag gör inte kräver överdrivet mycket fokus. Det enda supertips jag har är väl att planera ordentligt, och belöna sig själv då och då!

  • JHH skriver:

    Jag jobbar på kontor så har inte så mycket alternativ men jobbar oftast bra när det är relativt tyst. Jag jobbar nog effektivast när jag har lite, lagom, press på mig kanske framför allt tidspress. Det senaste har jag dock märkt jag är ursel på att hålla fokus och gör flera saker samtidigt eller kommer på mig själv att göra något helt annat än det jag skall. Är så imponerad av folk som kan hålla fokus!

  • Sofia skriver:

    Himla vacker vas och bukett 🙂

  • L skriver:

    Jag är doktorand och tycker att min arbetstillvaro ibland kanske kan liknas vid din. Ibland när jag ska skriva och orden verkligen inte vill komma ut så jobbar jag i 25-minuterspass. Jag ställer mobilen på 25 minuter och MÅSTE jobba hela den tiden. Sedan får jag göra något annat, som jag ibland har bestämt innan. Det kan vara allt ifrån att hämta kaffe och sedan fortsätta med ytterligare en 25-minutare, till att ta en längre paus och tex gå en kort promenad. 25 minuter står man liksom ut, hur tungt det än känns. Och så kan jag bestämma att när jag har gjort X antal sådan pass, då är jag klar för dagen. Då blir det lite mer strukturerat och man får känslan av att vara klar för dagen (som man annars aldrig får när man jobbar med en avhandling som man håller på med i flera år).

    Jag har samma känsla inför ljud i omgivningen när jag jobbar som du beskriver. Har du testat det här: https://www.noisli.com/ Här kan man lyssna på olika trevliga ljud som funkar bra som bakgrund, tex vindens sus, en sprakande brasa eller kvittrande fåglar.

  • Sofie skriver:

    Det beror heeeelt på vilka arbetsuppgifter jag har. Jag är egenföretagare och har varit i väldigt många år tillbaks. Bara det i sig är ju omväxlande, men sen varierar jag också mellan att ”bara” äga och verka utifrån ett styrelseperspektiv och att ha en aktiv roll på plats i företagen, ofta en projektbaserad insats under en viss tid. Det gör att jag ibland helt styr över min egna arbetstid och ibland är jag helt låst till att jobba vanliga kontorstider.

    Mina gyllene tider för jobb är 15-23. Det är då jag är mest produktiv och levererar bäst kvalité på det jag gör. Samtidigt är mina gyllene tider för motion och träning 07-10. Då är jag som piggast, har mest energi och framförallt tycker att det är som allra roligast. Efter del falnar både lust och motivation. Så för att summera upp så arbetar jag bäst om jag har fått röra på mig på förmiddagen. Gärna börja jobba lite senare (10 brukar vara en bra tid, då hinner jag ändå få mycket gjort och får ändå en ganska ”ledig” kväll). Har gärna tyst runtomkring mig eller någon typ av podcast som jag inte behöver lyssna aktivt på (men svårt att hitta, antingen är dom ju tråkiga eller så vill jag faktiskt lyssna och då är det inte alla arbetsuppgifter som fungerar att göra samtidigt..). Jag vill helst vara ensam, andra människor stör mitt fokus. Sen jobbar jag allra bäst när jag under tidspress. Det finns ett adrenalinrus som jag får när jag har alldeles för mycket att göra, men jag kommer in i ett flow och är så sjukt produktiv. ÅH! Den känslan. Jag kan K N A R K A den känslan och vill bara vara där hela, hela tiden. Men det går ju inte.. för jag vet att dom perioderna är så sjukt påfrestande, och jag får alltid betala med en krasch efteråt. Mer eller mindre omfattande, med åren har jag lärt mig att minimera fallet. Men är man prestationsprinsessa så är man, det sitter i generna och hela belöningssystemet kickar igång när man åstadkommer lite mer, lite bättre, lite snabbare, lite effektivare än alla andra. Farligt, farligt, men härligt, härligt.. Lite så!

    (haha, förlåt för långt svar.. det drog iväg lite!)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *