FREDAGSLISTAN

Veckans bästa:

Värmen! Att vi nu kan flytta ut på balkongen på riktigt. Att min smärta i skinkan (något som liknar foglossningstendenser) verkar bli bättre av att rulla försiktigt på foam rollern.

Veckans känsla:

Frustrerad, nedstämd, trött och att allt kräver ett djupt andetag.

Veckans sämsta:

Att jag fortfarande är krasslig och att det har landat på någon konstant nivå av slem, tung i huvudet, krasslig i halsen, svårt att andas och allmänt dålig känsla i kroppen. Tappar rösten stundtals så försöker vila den så mycket det går. Behöver den till måndagens inspelning av vår nya podcast. Inser hur bortskämd jag är med förkylningar som kommer och går på max tre, fyra dagar.

Veckans mat:

Är fortsatt inte så sugen på mat och märker att smaklökarna har förändrats med graviditeten. Tycker inte att så mycket smakar gott och är inte sugen på lagad mat eller annat heller. Har ätit en salig blandning av köttbullar med gräddsås och lingon, frukt, smoothies, havregrynsgröt, äggmackor, gurka, morötter och rostade surdegsmackor.

Veckans gravidrelaterade:

Rensade ut garderoben igår. Det är så mycket kläder som jag redan nu inte kan ha inte kommer kunna ha på ett bra tag med magen så kändes skönt att packa ner det i källaren tills vidare. Enda problemet är att det nu ekar tomt på byxor, kjolar, shorts och underdelar. Behöver verkligen införskaffa några gravidplagg på den här fronten.

Just nu:

Har precis ätit frukost på balkongen (första för i år!) och ska göra mig klar för att cykla till en kostymprovning (ska prova kläder för en kommande inspelning).

I helgen:

Ikväll ska jag bädda ner mig på balkongen och njuta av att hänga där, syrran joinar och jag kommer troligtvis att tvinga henne att spela minst en omgång Ticket to ride. Ett tips! Om ni spelar två personer, kör som att ni är fyra så ni har två färger/gubbar igång samtidigt. Så räknar ni ihop som vanligt och den som lyckats bäst med båda sina vinner. Det blir betydligt mer utmanande när man bara är två.

Imorgon ska jag och Kim ha en dag tillsammans bara vi två på första gången på länge. Och på söndag ska jag passa på att vila och samla kraft så jag är pigg inför måndag.

Önskar er en glad helg i sommarvädret!

 

12 reaktioner på “FREDAGSLISTAN”

  • Litet tips skriver:

    Hej Fia!

    Jag läser till fysioterapeut och tänkte ge dig några tips ang. bäckensmärta. Undvik att gå i trappor. Superenkelt tips när man inte har mycket smärta, kan göra hur mycket som helst. Trappgång och t.ex. att stå på ett ben när man klär på sig innebär assymetrisk belastning av bäckenet vilket ökar risken för smärta. Så att rensa bort så mycket trappgång som möjligt samt enbentbelastning redan tidigt när man känner av bäckensmärta gör för många susen.
    Kram

  • Linda skriver:

    Hej Fia!
    Jag har en frågade angående överträning. Efter många år som elitidrottare (varav 4 svårt skadad i ryggen, men jag tränade ändå) så har jag ramlat in på tankarna om jag var övertränad. Kombinationen mycket träning+ en så allvarlig ryggskada + noll ”lyssna-på-kroppen-tänk” slet väldigt mycket, och jag kan än idag få små skador som dyker upp här och där trots att det var över två år sedan jag tillslut lade ned satsningen och karriären. Värt att tillägga är kanske att jag är 21 år idag och skadade mig när jag var 15.

    För att göra en väldigt lång fråga kort – vilka är tecknen på överträning? Hur länge kan de sitta kvar? Vad kan man göra åt det?

    • ptfia skriver:

      Tack för att du delar med dig och för dina frågor, jag lyfter det i ett eget inlägg och besvarar där. Kram!

  • Lotta skriver:

    Kanontips med ticket to ride. Måste testa ikväll!

  • Elin skriver:

    Hoppas du blir friskt snart och att smaklökarna hittar tillbaka

  • Ekonomimamman skriver:

    Ville bara säga att jag tycker du har sån bra blogg och det är så modigt att du delar med dig av dina tankar så öppet. Märks att du vill inspirera men samtidigt hålla hälso- och träningsbiten på en ”rimlig” nivå. Många där ute, speciellt tjejer, mår dåligt över hälsohetsen och det är sånna som du som behövs för att visa att det är så viktigt med balans i hela livet och att det inte bara handlar om kalorier, vitaminer och bra träningsövningar för att må bra. Hoppas smärtan i skinkan går över (bråttas själv med en ordentlig foglossning nu i slutet av graviditeten men blev faktiskt bättre av att sitta i en djup squat en längre stund häromdagen). Ha det bäst!

  • Sofia L skriver:

    Hej Fia! Vad är det i frukostskålen på bilderna? Har massa kiwi hemma som jag inte har nån inspiration att göra nåt med, men det där såg ju supersmarrigt ut!😍

    Måste också säga att din blogg är helt fantastisk. Du skriver så sunt om träning, mat och hälsa vilket är otroligt inspirerande och välbehövligt idag, så tack för det!💖

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *