SKAPA TRÄNING DÄR DU ÄR

Att skapa hinderbanor av det som finns i närheten är något av det roligaste jag vet i träningsväg. Det finns ju dagar i livet då det känns fysiskt omöjligt att kliva in på ett gym eller ta sig samman till något annat än lek och då är hinderbanor perfekta. Förutom att de går att skapa av i princip vilka miljöer, prylar, trädgårdsredskap, skog, trädgårdar, parker, bänkar och lekplatser som helst så kan du variera upplägget, tiden, belastningen och fokus.

Hinderbana alltså! Är du övertygad än?

Hinderbanor kräver egentligen bara en dos fantasi och kanske lite mod om man är på en plats med många förbipasserande. Vill du inte köra själv, ring in några vänner och locka med att ni avslutar det hela med något ätbart i gräset eller på någons balkong.

Hur gör man då en bra hinderbana? Utgå från det du har där du är och var kreativ. En idé är att hinderbanan får innehålla följande moment:

→ Något att ta sig (kräla) under.
→ Något lägre att hoppa över eller något högre att klättra över.
→ Något tungt att bära gåendes.
→ Något tungt att göra klassiska övningar som benböj med.
→ Något som inkluderar en sträcka löpning.
→ Något som är lekfullt, t.ex. springa med en skottkärra, dribbla en boll, studsa en basketboll runt en stolpe och tillbaka, kullerbyttor etc.
→ Något som bränner, t.ex. att kliva upp och ner på en hög bänk många gånger, göra armhävningar med förflyttning, göra knäböj med hopp etc.

Sedan är det bara att pussla ihop det. Är det en längre bana så är det klokt att stoppa in en passage med aktiv vila (promenad) för att orka hela vägen och få en plats för återhämtning där man kan hitta ny kraft och fokus.

Se dig omkring där du bor, det finns fler möjligheter än vi tror. En trappa, några räcken, en gräsmatta, en liten backe och en lekplats kan bli en komplett hinderbana, om du vill.

Inspirationen till det här inlägget kom från de här bilderna i somras, då jag och syrran byggde en hinderbana i sommarstugan. Bilderna är dessvärre något oskarpa då objektivet var skadat, men låter de breda ut sig ändå.

Här är vår hinderbana ↓

> Spring ett varv runt ladan med skottkärran.

världens roligaste träningspass411-2världens roligaste träningspass-11

> Kliv raskt upp och ner på bänken tio gånger på varje ben.

världens roligaste träningspass411-4

> Bär stolen ovanför axlarna (gående md spänd mage) runt flaggstången och tillbaka.

världens roligaste träningspass-9

> Ta krukan, håll den nära kroppen och spring runt flaggstången och tillbaka.

världens roligaste träningspass-10

> Gör tio squats och axellyft med kettlebell.

världens roligaste träningspass4

> Hoppa över hindret, sätt dig på rumpan, kliv upp igen, hoppa över hindret och upprepa tio gånger.

världens roligaste träningspass411-5

Det går att variera på hundra olika sätt och använda egentligen vad som helst. Fasen så roligt det var! Rekommenderar att ni drar ihop några vänner och hittar på något liknande. Och alla hinderbanor bör givetvis avslutas med någon grillkväll eller så.

 

6 reaktioner på “SKAPA TRÄNING DÄR DU ÄR”

  • Elise skriver:

    Hej! Kul idé med hinderbana! 🙂

    Söker lite tröst när jag ligger här och sörjer över mitt utmattningssyndrom som jag hamnade i nu i höstas 23 år gammal, och tankar som ”kommer jag aldrig att kunna träna/dansa igen?” ”Har jag förstört mitt liv?” Jag vet att det inte hjälper mig ett dugg i tillfrisknandet men det är svårt att undvika när man känner sig så svag och minsta fysiska aktivitet gör en sämre. Trappor och mjölksyra och sånt. Jag har haft ett väldigt aktivt liv med jobb, träning och resor, innan så det är så tufft när man blir sängliggande såhär. Du vet. Så jag tänkte att jag kanske skulle hitta nått tröstande bland dina inlägg. 🙂

    Ville bara fråga om hur lång tid det tog från att du kollapsade till att du kunde börja göra lugnare träning, typ yoga, och hur processen har gått till att du orkar utföra en sånhär hinderbana idag? Det hade ju varit rena drömmen att se framemot!
    Hur känner du dig idag, känns det som vanligt att träna? Känns kroppen stark igen? Saknar ihjäl mig efter den känslan och energin.

    Undrar också vad du gjorde för att få hjälp? Dvs vart sökte du dig?

    Nu blev det längre än tänkt, hoppas det är okej!
    Heja dig och tack för en vettig och hälsosam blogg!
    Kram!

    • ptfia skriver:

      Tack för att du delar med dig av dina tankar och din verklighet! Här går att läsa om resan tillbaka rent träningsmässigt: http://ptfia.se/2017/02/05/lasafragan/
      Och här går att läsa om hur det att söka och ta hjälp: http://ptfia.se/?s=s%C3%B6ka+hj%C3%A4lp Gick till läkaren och blev där och då sjukskriven.
      I kategorin ”utbrändheten” här på bloggen finns alla inlägg relaterade till ämnet samlat. Tipsar också om kommentarerna från fantastiskt kloka läsare på dessa inlägg. Kram och ta hand om dig! <3

  • Elise skriver:

    Kanske skulle du kunna skriva ett inlägg om din väg tillbaka, hur det har känts i kroppen under olika perioder och dina upplevelser? Skulle vara kul att läsa. Om det inte redan finns? 🙂

  • Silja skriver:

    Gud vad jag blev sugen att gå ut och bygga hinderbana nu, SÅ fin inspiration! Ligger dock nedbäddad i soffan med en ordentlig förkylning och orkar inte ens med en promenad. Tråkigt men så är det ibland! När pissvädret utanför fönstret byts ut mot riktig vår och jag inte är snorig länge, då ska jag dra med mig alla träningsglada kompisar till någon park och så blir detta av! Har förresten följt din blogg rätt länge och läser varje dag – gillar ditt sätt att se på träning/hälsa och livsstil generellt och så har jag testat några av dina recept som blev succée, så TACK för att den här platsen finns 🙂

    • ptfia skriver:

      Åh, tusen tack för de värmande orden och att du fortsätter läsa! Skickar en kryahälsning och håller tummarna att du får ihop och med dig ett glatt gäng ut senare när du är på benen igen. Kram! 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *