GUIDE: LÄR DIG ATT GÖRA EN PULL UP

Nu är det äntligen dags! Jag har ju tränat med flera olika personliga tränare för att få hjälp med rehaben efter min utmattningsdepression och armbågsskada. Robert är den som har hängt med längst och tillsammans har vi återuppbyggt min kropp på ett helt fantastiskt sätt. Både kroppen och armbågarna är idag som nya jämfört med när jag började hos honom.

Innan jag blev gravid så blev ett mål att jag skulle kunna göra av en pull up, något som kändes fysiskt omöjligt i och med att mina armbågar vart så fruktansvärt trasiga (kunde inte ens hålla i en karaff med vatten). Men det gick! Precis innan jag blev gravid så började jag kunna göra den där pull upen, visserligen att jag klev in i den med lite fart men ändå, den förbättringen är helt makalös och något jag inte trodde var möjligt.

Robert är så rar som nu ställer upp och gör en guide tillsammans med mig. Den delas upp i några delar och är för dig som drömmer om att kunna lyfta din egen kroppsvikt och göra en pull up. Och även om det känns omöjligt nu, så kan du klara det.

Här är första delen där min koordinator Elin intervjuar mig och Robert för att ge en liten bakgrundsbild.

Hej Robert, vem är du? 

Jag är en 31årig småländsk småbarnspappa som för 15 år sedan aldrig trott jag skulle känna mig så ung jag gör nu när jag passerat 30. Hade tittat på mig själv och dömt ut mig som lastgammal… Sammanfattar mig själv som generellt lycklig, välmående och rejält driven! (Det jag skulle säga skiljer mig från många andra tränare är bland annat en treårig Biomedicinutbildning inom träning. Den långa studieperioden och innehållet i det jag läste gjorde att jag verkligen hann reflektera över kropp, träning och vad vi äter men framför allt: den utvecklade mitt kritiska tänkande så jag på ett vettigt sätt kan hitta och ta till mig ny kunskap i den ibland märkliga bransch som tränings-/kostbranschen kan vara och kännas.)

Mitt grundintresse och även anledningen till att jag sökte mig till just detta yrke är att jag verkligen älskar och brinner för att få folk att må bra. De gånger jag ser den förvånade glädjen över att personen inte längre känner smärta, klarar ett uppsatt mål eller exempelvis då en av mina kunder verkligen förändrade sin livsstil och genom det även byggde upp ett självförtroende att våga gå på date. Samma date som gjorde att han träffade kvinnan som senare gjorde honom till pappa.

Det är dessa tillfällen som får mig att vilja fortsätta. Förutom tränarrollen så har jag varit programledare i två podcasts (FitnessPodden & Bakom Framgången) och föreläser för företag och privatpersoner (www.kroppsekonomi.se). Humor är viktigt för mig i både föreläsningar och träning eftersom mitt personliga livsmål är att ha så kul det bara går, så stor del av tiden som möjligt!

Fia, berätta om din egen resa – från helt trasiga armbågar till din första pull up på egen hand. 

Den har vart lång. Armbågarna skadades på ett träningspass som min utbrända kropp inte klarade av vilket resulterade i att de först ”stelnade” i en vinkel av 90 grader i närmare två veckor vilket gjorde mig rörelsehindrad, svällde till dubbel storlek, smärtade, hade flera inflammationer i olika delar av båda armbågarna, muskler som nästan gått av och en blodcirkulation som fortfarande är nedsatt.

Var riktigt skadad i över ett år, rehabade bra mycket längre än så och det kändes länge omöjligt att ens kunna närma sig en sådan belastning för armbågarna igen. Jag var dessutom rädd. Hur skulle jag våga belasta något som vart så trasigt? Men när jag anlitade Robert för att hjälpa mig med rehaben så skedde något successivt. Vårt mål var aldrig att jag skulle klara en pull up, det var länge mer simpla och grundläggande saker. Men till slut så hamnade jag framför chinsstången och fick testa spontant någon gång och sedan igen och igen.

Och när jag märkte att armbågarna klarade belastningen och att jag vågade testa så blev jag motiverad till att fortsätta. Och tillslut så blev det ett mål. Nu klarar jag en pull up om jag får kliva in i den, alltså gå dit och ta tag i stången utan att först stanna. Då drar jag mig upp hela vägen. Om jag däremot måste stanna, hänga och sedan dra mig upp så är det en bit kvar. Men vi jobbar vidare!

Varför tror du att så många vill kunna göra just en pull up?

Fias svar: Dels så tror jag att många blir inspirerade av alla akrobatiska människor som fladdrar förbi i våra flöden och dels så är en pull up eller chin det ultimata beviset på styrka (typ). Det är något coolt med att kunna lyfta sin egen kroppsvikt på det sättet. Det är även ett tydligt och bra mål som ändå känns görbart för många, om man verkligen tränar på det och lägger fokus på lust och inte prestation.

Robert svarar: Jag tror mycket har att göra med utmaningen. Det är väldigt många som har problem att dra upp sin egen kroppsvikt till en stång. Att kunna hantera sin egen kropp känns fantastisk och det kan nog alla som klarat sin första Pull Up intyga! Att klara en utmaning som verkligen känns omöjlig är oerhört förlösande!

Vad och vilka muskler tränar man i en pull up?

Robert svarar: Du tränar det du ser, alltså förmågan att från raka armar dra din fritt hängande kropp tills hakan hamnar i höjd med stången. De muskler som tränas är framför allt stora delar av ryggmuskulaturen (bland annat latissimus dorsi), framsida arm (biceps brachii) och underarm. Kroppen använder sig av många muskler samtidigt för att utföra rörelser och i Pull ups isolerar du inte en ensam muskelgrupp. Utan exempelvis din bröstmuskulatur, bålmuskulatur och musklerna kring axel och skuldra skulle du inte få till en speciellt snygg teknik.

Vad är skillnaden på en pull up och det som folk kallar chins?

Robert svarar: Vi utgår ifrån svenska beskrivningen och då är skillnaden att i Pull up´s håller du runt räcket/stången med handflatorna mot ditt ansikte och i Chin´s håller du handflatorna bort från ansiktet. Tidigare har, snabbt förklarat, skillnad sagts vara att Chins fokuserar mer på ”Lats” (Latissimus dorsi: stora ryggmuskeln som ger bred rygg) och Pull Up´s aktiverar mer biceps (framsida arm) men 2016 kom en ny studie som visade på att det inte blev så stor skillnad mellan varianterna som man tidigare trott.

Vi lämnar diskussionen där för om du inte är bodybuilder eller har ett verkligt specifikt mål så är det mindre relevant just nu. Fokus nu ska ju ligga på att överhuvudtaget klara dra dig upp och då kan jag tycka att Pull Ups är det vi ska börja med då det generellt är lättast. De andra variationerna i handposition tycker jag dock har sin plats även de, men det kan vi ta upp en annan gång.

Att se en sådan här bild, där jag hänger (!!) gör mig så förbaskat stolt. Jag som inte ens kunde räta ut armen från 90 grader och än mindre kunde belasta med en ynka vattenkaraff kan nu hänga, dra mig upp och har en styrka som inte går att jämföra med utgångsläget. Vår kropp är fantastisk!

 

4 reaktioner på “GUIDE: LÄR DIG ATT GÖRA EN PULL UP”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *