Visar arkiv från februari 2017

BERÄTTA OM DIG!

Jag har precis landat i soffan och fått i mig mat. Gick igenom de senaste dagarnas inlägg och ser att ni fattas. Era kommentarer är det viktigaste i den här bloggen, de får mig att förstå att ni faktiskt finns här och läser. Att någon läser. Därför blir det så tomt när kommentarerna minskar och min motivation dalar en aning.

Är ni kvar?

Det vore så fint om ni vill säga hej. Och om du har en liten stund över – berätta om dig Det känns så lyxigt att få en inblick i ert liv. Vad händer för er nu? Hur har du upplevt den här dagen?

fia1

Det var mest det jag ville säga. Jag saknar er.

 

 

GE DIG EN DRÖMKVÄLL

Det är svårt att hinna med allt man vill i vardagen. Timmarna tickar på och plötsligt ligger man nerbäddad och försöker sova efter ytterligare en dag som gått i ett. Det kan vara svårt att bryta den där trenden av att alltid göra saker. Det är som att kalendern fyller sig själv tillslut.

Det är viktigt att försöka bryta det ibland. Att boka in tid för sig själv och ge sig något lyxigt i vardagen. Låt oss skapa en drömkväll.

Börja redan nu! Ta upp din kalender och hitta en kväll som du kan avvara till dig själv, enbart. Om den inte finns i närtid, prioritera om och boka om. Skapa en lucka till din återhämtning.

Om du kan, försöka att gå en timme tidigare från jobbet (kanske finns det komp eller friskvård att plocka ut?). Promenera hem. Prova att gå utan att skynda dig. Se dig omkring och låt infallen för nya vägar styra. Ta omvägar, upptäck naturen, hitta något vatten att gå till. Prova att gå riktigt långsamt utan att jäkta.

Har du tur att ha snö där du bor? Gör något med den. Betrakta, sparka på den, rulla i den eller gör en snölykta.

pt-fia

När du väl är hemma så gör en av dessa övningarna. ↓ De öppnar upp och låter dig sträcka ut. Du kommer ner i varv. Prova även att släppa ner nacken när du står i omvända plankan, om det känns bra förstås.

pt-fias tio i topp

Får du feeling? Gör fler övningar. Unna dig att svettas en stund.

Nästa steg är att ta en lång och varm dusch. Prova att avsluta med att vrida på kallvattnet så du får en riktig kalldusch, det piggar upp. Smörj dig med någon skön olja och kliv i dina mjukaste kläder. Sedan måste (hehe) du tända precis alla ljus du har hemma. Skapa mys så att säga. Fixa något gott att äta, kanske frukost till middag, och bädda ner dig i soffan.

Låt TV och dator vara avstängda. Sätt dig och rita, måla, sticka eller bara finns till. Fundera, reflektera eller gör absolut ingenting. Existera typ.

avslappning-8

Ge dig detta nu. Börja med att hitta en kväll i kalendern. Kram!

 

SMOOTHIE MED HALLON OCH BLÅBÄR

Ska precis till att avsluta min arbetsdag. Har en så märklig känsla till arbetet just nu. En del känns trögflytande och svårjobbat vilket får mig att bli frustrerad. Och när jag blir frustrerad så tenderar jag att bli omotiverad. Inte världens bästa kombination.

Och det viktigaste av allt är att inte börja inbilla sig massor med saker, eller som jag lätt gör: tänka katastroftankar.

Nåväl, jobbet får vila tills imorgon. Nu ska jag lägga en stund på yogamattan innan det blir en smoothie till kvällsmat och soffhäng. Ser orimligt mycket fram emot att få bädda ner mig framför Westworld som vi började titta på igår. Tips om ni vill ha en ny serie!

Smoothie med hallon och blåbär
1 portion

1 banan
2 nävar frysta hallon
1 näve frysta blåbär
1 citron
valfri mängd färsk ingefära
valfri vätska (t.ex. havredryck, mjölk, kokosvatten)

Gör såhär:

Mixa samman till en krämig konsistens. Toppa med valfria godsaker och servera genast.

Du hittar fler recept på smoothies HÄR!