Visar arkiv från april 2016

TRÄNINGSPROGRAM

För ganska precis ett år sedan visade jag ett träningsprogram i SportHälsa som är en bilaga till Dagens Nyheter. Insåg att jag missat att lägga upp det här i bloggen så det passar ju fint nu. Bättre sent än aldrig så att säga.

Plockade ut fyra av övningarna som är lite extra roliga, och bränner …

Big lunge till kick och press
Ta ett stort kliv bakåt. Tryck dig upp till stående och gör en kick med benet samtidigt som du pressar motsatt arm över huvudet. Kliv tillbaka och upprepa. Byt sedan ben.

Antal: 20 repetitioner/ben x 3.

pt-fia

A) Big lunge till kick och press

pt-fia2

B) Big lunge till kick och press

Frontsquat
Stå lite bredare än höftbrett med hälen, tårna ska peka lätt utåt. Håll en viktskiva framför dig med sänkta axlar. Böj på benen och gå upp innan du tappar hållningen. Tänk på att knäna alltid ska gå i samma riktning som tårna pekar.

Antal: 15 repetitioner/ben x 3.

pt-fia3

A) Frontsquat

pt-fia4

B) Frontsquat

Brottar reach
Ligg på rygg med böjda knän och armbågarna i 90 grader. Lyft upp höften samtidigt som du sträcker dig över kroppen med ena armen och når så långt du kan. Dra dig tillbaka, sänk höften och upprepa på andra sidan. Håll ett ganska högt tempo och fokusera på magen.

Antal: 20 repetitioner x 3.

pt-fia6

A) Brottar reach

t-fia5

B) Brottar reach

Fällkniv med vikt
Ligg på rygg med knäna böjda mot dig. Håll i en vikt placerad ovanpå tårna. Sträck ut ben och armar samtidigt. Vänd innan ländryggen släpper från marken.

Antal: 12 repetitioner x 3.

-fia3

A) Fällkniv med vikt

pt-fia33

Vill du ha hela träningsprogrammet?

> Träna med PT-Fia i SportHälsa! 

EN MINNESBILD ATT FLYTTA IN I

Om jag fick pausa allt just precis nu och kliva in i en minnesbild så skulle jag välja en kväll som den här:

fia

Jag längtar så oerhört mycket till sommarstugan och dagarna där. Jag skulle vilja ta ut kanoten och sakta paddla genom det stilla vattnet. Vara i tystnaden och betrakta den sprakande solnedgången.

Jag skulle vilja sitta där i kanoten och bara finnas till, njuta av ännu en sommarkväll i fliflops och fleecetröja. Ännu en sommarkväll med en grillmiddag i magen och familjen nära. Ännu en kväll med det där lugnet i kroppen.

Kravlösheten. Känslan av att bara finnas till.

Sommarstugan är min bästa plats för återhämtning. Det händer något med mig när jag är där ute. Så nära skogen, så långt ifrån vardagen och så närvarande i nuet.

Det är där jag hinner ikapp mig själv. Hämtar inspiration och läker.

fias

Jag inser ännu en gång att jag vill vara där oftare, att jag behöver vara där oftare. Snart är jag där igen.

,. bilder av Erik.

VÄRLDENS GODASTE NÖTKAKOR

Jag har en favoritkaka i livet, det är nötkakorna som är med i min första bok.

Har tänkt baka dem i kanske två månader nu men det har inte blivit av. Kvällarna har ägnats åt andra och lagom till läggdags kommer jag på det igen. Hur svårt ska det vara att baka världens godaste nötkakor?

Ni har fått receptet förut och jag tänker att fler borde få upptäcka dessa godingar så här kommer det igen. De är frasiga, sega och nötaktiga på samma gång …

pt-fias tio i topppt-fias tio i topp-6

1. Börja med att plocka fram ingredienserna och diverse redskap.

pt-fias tio i topp

2. Rör ihop ägg och kokossocker och följ sedan anvisningarna i receptet. Jag körde med hasselnötsmjöl den här gången vilket gick precis lika bra. Annars brukar jag köra mandlar i en kvarn men detta gick betydligt snabbare.

3. Rör ihop degen och rulla små bollar. Tryck ner en hasselnöt i varje boll. Jag strösslade även med krossat flingsalt, något som jag älskar och min kille tyckte var sådär.

pt-fias tio i topp-11

4. Rädda i max 10 min så de blir gyllenbruna men fortfarande mjuka och sega inuti. Lägg direkt upp på galler så de får svalna.

pt-fias tio i topp-13

5. Doppa undersidan av kakorna i smält choklad,  lägg upp och ner på en tallrik och ställ sedan in dem i frysen i några minuter. Klart!

pt-fias tio i topp_pt-fias tio i topp

Förvaras frysta och kan plockas fram ca 5 min innan servering.
Är delikata som del av lyxigt mellanmål eller fika.

Receptet är från min bok PT-Fias tio i topp som ni hittar HÄR!