JOBBA HEMIFRÅN

Jag började jobba hemifrån 2010 i samband med att jag började jobba som personlig tränare och skriva den här bloggen. Den första tiden satt jag mest i soffan och knapprade på datorn några timmar innan jag behövde gå till gymmet och jobba med kunder.

Just det här med att jobba hemifrån har vart problematiskt för mig. Den första tiden värderade jag inte tiden hemma framför datorn som jobb. Jag tyckte bara att det var timmarna med slit och kunder som var det ”riktiga” arbetet. Sedan att jag ofta jobbade fem timmar hemma vid datorn med PT-kunder online, mail och blogg för att sedan jobba åtta-nio timmar till på gymmet var inte ett problem i mitt huvud.

Det var bara gymmets timmar som räknades.

När jag 2012 blev sjukskriven för utmattningsdepression blev det här med att jobba hemma jobbigt på ett annat sätt. Det blev förknippat med att vara sjuk, ha ångest och känslor av att vara värdelös, misslyckad och inte räcka till. Även när jag senare tog mig ur sjukskrivningen och hyrde en kontorsplats ett par dagar i veckan så var dagarna hemifrån fångade i samma äckliga känslor.

Den senaste tiden har därför jobbat på att skapa en bättre relation till hela grejen. Helt enkelt övat på att känna att jag som numera lever ett friskt liv kan jobba hemifrån och tycka att det är härligt och skönt. Att få variationen, att få lyxen att bestämma när det är mer praktiskt att jobba hemma och känna att det arbetet är precis lika värdefullt och givande som en dag på kontoret.

Numera försöker jag ha samma rutiner hemma som när jag är på kontoret: Gå upp i tid, ta en promenad på morgonen, äta lunch och mellanmål, kanske gå ut på lunchen och inte jobba längre än till 17.30.

Tidigare jobbade jag ofta hemifrån för att jag hade en dålig dag sjukdomsmässigt med tung ångest eller helt enkelt inte orkade ta mig ur sängen.Alltså är det viktigt för mig att förstå att jag numera kan jobba hemifrån öven när jag mår bra för att det vissa dagar är mer praktiskt.

jobba hemifrånjobba hemifrån-5jobba hemifrån-4

,. det här med att inte sitta i soffan och att faktiskt klä på sig annat än slappa mjukiskläder är också viktigt för känslan och effektiviteten.

 

Läs mer:

>> Fler tips till dig som jobbar eller studerar hemifrån!

>> Vi pratar om vikten av god arbetsmiljö!

>> Fler tips för att jobba bättre hemifrån!

 

 

9 reaktioner på “JOBBA HEMIFRÅN”

  • Janina skriver:

    Jag måste bara tacka för dina sund inställning kring ätande. Ditt inlägg på Metro mode hälsa där du listar vad en sund mathållning är enligt dig är så himla mitt i prick. För mig som kämpar med anorexi är det otroligt motiverande att läsa om din sunda inställning och jag inser mer och mer att det är dit jag vill komma. Tack tack tack! Och jag ser framemot att lyssna på din nya podd. Kram!

  • Michaela skriver:

    Snyggt bord, vart har ni köpt det?

  • Clara skriver:

    Så viktigt!!

  • traningsgladje skriver:

    åh, jag har en helt annan approach till hemmajobb – men också andra erfarenheter såklart. jag är som mest produktiv och kreativ hemifrån. men – det är supersvårt att få till vardagsmotionen tycker jag (bra med hund då). kram!

  • Jag har också känt, och känner som du gjort, att viss tid liksom inte räknas som jobb i huvudet. Jag bloggar om att baka, och det borde då faktiskt klassas som jobb- men det är inte alltid jag tänker på det vis. Vem vet hur många timmar i veckan/månaden som jag inte räknar som arbete, fast som egentligen är det?

  • Katja skriver:

    Så himla fint bord! Var är det köpt? 🙂

  • Maria Nilsson skriver:

    hej! Tack för en fantastisk blogg. Du verkar vara en sån härlig människa. En fråga. Du har säkert skrivit om det innan. Det handlar om utmattningsdepression.
    Jag är 21 år, läser 100%, jobbar som timvikarie och instruktör och försöker träna 5 dagar i veckan. Jag har sedan i våras eller tidigare känt mig ständigt trött. Är extremt känslig för vissa ljud. Har svårt att koncentrera mig en längre stund både i skolan, på jobbet och när jag kör bil. Orkar knappt att vara social mot min sambo längre och känner att de vanliga vardagssysslorna är extremt jobbiga. Har inte heller kvar någon speciellt sexlust..
    Känns som att jag behöver vila. Men hur ska man göra. Jag måste jobba för att försörja mig. Måste läsa för att få utbildning och motionera för att må bra. Har du tips? Kram!

  • Kattis skriver:

    Ja det är en knepig balans det där för oss som jobbar mycket hemifrån. Jag har ett yrke likt ditt, personlig tränare och instruktör plus en blogg på det. Arbetsdagarna varierar mycket och det är kul med all omväxling. Ibland jobbar man 5-6 aktiva timmar på gymmet med klienter, andra dagar är man där 14h. Men med varje dag tillkommer ett par timmar med mail, planering, fakturering, blogg etc etc.
    Det är såå många som inte alls är medvetna om att det också är jobb. Jag jobbar ständigt med att hitta en balans i det hela. Men det är som med resten av livet – man lär sig efterhand.
    Trevlig helg! 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *