Visar arkiv från mars 2014

CHIASYLT.

Jag pratar ofta om att höja kvaliten på maten vi äter. Istället för att dra ner eller utesluta kan vi göra det bättre. Istället för att sluta äta sylt till gröten eller pannkakorna kan vi förgylla med alldeles vanlig hemkokt sylt, prova att söta den på nya sätt eller bara prova den här otroligt goda chiasylten. Jag köpte med mig ett par kilo chiafrön från Sydney och har nu gått loss på olika varianter. Älskar chia!

 

Om chiafrön:

 

Är en av världens bästa källa till omega 3, är snäll mot magen, är en superantioxidant och hjälper blodsockret på en stabil nivå. 2 tsk innehåller mer omega 3 än en hel laxfilé.

 

Fyra sätt att höja kvaliten på sylt:

 

– Välj ekologisk och skippa de billigaste märkena.
– Välj den med högst bärinnehåll eller minst tillsatser.
– Koka egen istället för att köpa. Går snabbare än att ta sig till affären.
– Söta din egen sylt med t.ex. honung, torkad frukt, färskpressad juice eller agavesirap.

 

 

chiasylt..chiasylt

 

Gör såhär:

 

Lägg ett par nävar ekologisk torkad frukt i vatten i ca 2 timmar. Häll samtidigt upp frysta bär på en tallrik och låt tina i kylskåp. Häll av vattnet, mixa den till en sörja med stavmixer och häll ner ca 1-2 dl kokosvatten. Krossa bären med en gaffel, rör ner tillsammans med 1dl chiafrön med fruktsmeten och smaksätt med en nypa salt (t.ex. himalyasalt), pressad ekologisk lime/citron eller vaniljpulver. Smaka av! Häll upp i en härlig burk och låt fröna svälla. Rör om ett par gånger. Håller i ett par veckor i kylen.

 

Jag använde fikon och hallon.

 

 

 

 

Gravidträna med PT-Fia Gravidträna med PT-Fia

HEJ MÅNDAG!

Jag är en som ofta sträcker på mig. Stretchar för sällan men sträcker på mig dagligen. Det kan vara allt från att dra loss ryggraden genom att försiktigt vrida på mig i diverse riktningar, att rulla runt på pilatesbollen på kontoret eller sträcka på mig som en lång katt innan jag kliver upp från sängen.

 

Det är något med det där. Att få dra ut kroppen, bli längre och frigöra sig från stela positioner som gör mig harmonisk.

 

Jag känner mig genast piggare, rörligare och härligare. Det behöver inte vara regelrätt riktigt eller avancerade positoner, att böja sig ner mot tårna och släppa nacken kan vara tillräckligt för stunden.

 

Så, har du inte gjort din morgongymnastik, vart på ett ljuvligt yogapass eller ens rört dig än. Gör som jag och sträck någon kroppsdel där du är. Kanske lyfta benen i cirklar om du sitter, kanske vrida runt så du ser bakom dig, massera nacken eller böj dig mot golvet. Något som får din kropp att vakna till. Något som ökar blodflödet.

 

picasion.com_758937c3209350886bf12d1ac82d5e37

 

Nu möter vi den här dagen! Uppåt sträck!

 

 

 

O HELIGA MORGON

En av de största sorgerna med min sjukdom har varit det här med morgonen. Sedan jag blev utbränd för snart två år sedan har morgonen vart förknippat med stress, ångest och totalt mörker.

 

Många gånger har jag inte tagit mig upp före lunch trots halva dygn med sömn och under sjukdomstiden har jag blivit allt mer kvällsmänniska. Det kan låta banalt men att gå från att studsa upp från sängen i gryningen, älska att gå ut på tidiga promenader och insupa det första solljuset och alltid njuta av morgonens första timmar till att vara heldäckad och bli människa först fram mot kvällen är slitande. Det är ju en viktig del av den person jag var.

 

Förstå min glädje när jag för ett par månader sedan började leva på morgonen igen. Jag går beslutsamt och förvånansvärt lätt upp halv sju och ser lyckligt gryningen bli min vän igen.

 

 

hammarbypw

 

 

Tänk att en sådan liten sak som att känna ”jag är morgonpigg igen” kan få en att känna tung lycka. Det är fantastiskt och ett viktigt steg mot att bli frisk på riktigt. För det ska jag fan bli, frisk. Jag vet nu att jag vågar.