Visar arkiv från september 2011

HUR GÅR DET I SOCKERUTMANINGEN?

Vi kör en fantastisk ”två veckor utan socker”-utmaning här på bloggen för att bryta beroenden, sötsug och dåliga vanor. Istället väljer vi nyttiga, goda och hemlagade alternativ för att komma bort från skräpmat och dåliga snabba val. Läs mer om sockerutmaningen HÄR!

Här har ni chansen att peppa, tipsa och berätta för varandra hur det går, känns och hur ni mår.

Hur reagerar omgivningen? Är det tufft? Anser ni er vara sockerberoende? Vad gör ni för att vinna över suget? Disskutera i kommentarsfältet!

MIDDAGTIPSET,

Jag erkänner lättvindigt att lax är något jag gladeligen skulle umågs med lite oftare. Den toppar ofta mina favoritlistor med sin möjlighet att varieras i en oändlighet. Jag vill därför tipsa om en oväntat god kombination där laxen spelar huvudrollen:

Rotmoset är syrrans senaste specialare och består av ingefära, spenat, dill, morot och palsternacka.

Lägg laxfiléer i en ugnsform tillsammans med salt, peppar & citron. Låt bakas i ugnen tills den är genomstekt. Koka rotfrukterna mjukt, vispa med elvisp och avsluta med att balnda ner salt och smör. Servera med en romsås gjord på turkisk yoghurt, kvarg och röd stenbitsrom.

SVAR PÅ LÄSARFRÅGOR:

Jag funderar på att skaffa mig ett gymkort, men hur ska jag då dela upp träningen för att inte bara skaffa mig muskler, då känns det ju bara som man blir “större”?

Som tjej behöver vi absolut inte oroa oss för att bli stora muskelpaket. Det krävs en enorm kunskap, diciplin och satsning för att öka i muskelmassa på det sättet du beskriver och tjejer har inte heller samma förutsättningar som killar när det kommer till att bygga muskler rent hormonellt.
Som ”vanlig” träningstjej kan det vara lagom att styrketräna ett par, tre gånger i veckan för att stärka kroppen, få snyggare hållning och en starkare korsett. Du kan tex. köra två helkroppspass eller dela upp kroppen på ben/överkropp/bål. Det beror helt på vad du har för mål, vardagsliv, förutsättningar och form vilket gör det svårt för mig att säga mer specifikt bara såhär.

Hur ofta ska jag varva styrka med kondition?

Det finns egentligen inga ”måsten”. Ett bra upplägg för en ”vanlig” motionär kan vara tex. en period på tre veckor där du kör tre styrkepass och två konditionspass, sen byter du så du nästa tre veckor kör tre konditonspass och två styrka. Men detta beror som sagt på dina förutsättningar och mål.
Hur ska jag få bort min hunger, som jag tycker uppstår mest hela tiden, känns som jag alltid är sugen på något!

Du äter antagligen för lite mat på måltiderna och äter för oregelbundet? Ät dig mätt när du äter frukost, lunch och middag och kom ihåg att äta proteinrika mellanmål. Är du mätt får du i regel unga sötsug. Klicka HÄR för att få tips på mat och mellanmål.
Hur mycket mat ska man egentligen äta?

Det är omöjligt för mig att säga eftersom jag inte känner till dina rutiner, träningsvanor och andra förutsättningar. En bra grej är att lyssna på kroppen och känna efter. När du blir mätt slutar du äta, när du har tränat bort energi fyller du på, när du är hungrig äter du, när du blir svullen i magen kanske du ska välja ett annat livsmedel, när du får sötsug kanske du ska välja något annat eller äta mer osv.

Passar på att tipsa om ett recept på ostbollar som jag hittade i en tidning. Kan passa både som mellanmål och lördagsgodis.