Visar arkiv från april 2011

SJUK STILLHET.

Som den aktiva personen jag är har jag för längesen nått mina mått för acceptabel stillhet. Jag har insett hur beroende mitt välmående är av en aktiv vardag. Att få utsätta min kropp för svett och ansträngning gör mig till den glada människan jag är. Känslan av att få sträcka på benen och känna hur flåset letar sig upp i halsen är min drog och jag blir tokig utan den. 

Jag kan aldrig förstå folk som ogillar att röra sig, som hänger av sig sina kroppar i soffan om kvällen och rynkar på näsan när rulltrappan är trasig.

Jag antar att det är det som är charmen med olika.

Gravidträna med PT-Fia Gravidträna med PT-Fia

”ONTIHALSEN”-GRÖT

När febern har släppt verkar kroppen passa på att ta igen all förlorad sömn vilket resulterade i att jag nyss vaknade efter över tolv timmar i drömmarnas land. Resultatet heter frukost klockan tio i två. Inte särskillt utvilad men betydligt lättare i huvudet.

För att hjälpa den risiga halsen och såriga gommen äter jag idag min ”ontihalsen-gröt”:
Koka upp två nävar rågflingor och vatten med en liten nypa salt. Sänk värmen när det kokar och häll i några msk linfrön och kanel, klipp i katrinplommon och stäng av plattan. Rör runt gröten så den puttrar det sista och avsluta med att röra ner några frysta hallon. Häll över i en skål och toppa med kokosflingor och iskall mjölk.

ROLIGARE SJUKTID, TIPS?

Efter tre dagar på sofflocket är jag redo att kapitulera. Jag har sällskapat med telefonsamtal, snurrat runt i filtar och knaprat hjälpande mediciner. Jag har provat den glamourösa varianten av att vara sjuk i form av ”mysa ner mig med nybakt äppelpaj, sex and the city & tända ljus” men blev så uttråkad att jag genast skådade bluffen. 

Att vara sjuk är inte det minsta underhållande men antagligen oerhört nyttigt då jag måste möta mina sämsta sidor; ligga helt still utan att bli rastlös, ha tråkigt och göra så lite som möjligt.