Visar arkiv från februari 2011

SVAR PÅ LÄSARFRÅGOR:

SOFIA FRÅGAR: Kan du inte skriva ett inlägg om dig och din sambo hur ni träffades?
Hm, jag tror inte att någon skulle tycka att det är så intressant läsning när det finns så mycket hälsa och träningsfrågor att klara ut 🙂

MALIN FRÅGAR: Hur ska jag äta om jag tränar gym på morgonen innan jobbet? Frukost före eller efter?
Tränar du styrketräning, eller högintensiv träning tycker jag att du bör äta frukost innan. Är det däremot en aktivitet med låg intensitet som en PW, jogging, yoga eller liknanade kan det räcka med tex. ½ banan och ett glas mjölk, ev en proteinshake. Det beror även på ditt mål och hur du mår i gryningen.

LINA FRÅGAR: vad tycker du om att äta fiskbullar?
Jag skulle välja tonfisk och makrill hundra gången framför fiskbullar. Ofta innehåller fiskbullar inte mer än 50-60 % fisk.

MIA FRÅGAR: Hur gammal är du? hittar inte det någonstans.
Jag är född -88 och är 22år i ungefär en månad till.

SOV ÄLSKLING!

Att studsa upp ur sängen är en konst att avundas. Jag har perioder då jag får till den riktigt vilande sömnen och kan fångas av drömmarna i jakten på fullständig ro. Resultatet blir att jag glatt rullar ur sängen och snabbt stegar fram till speglen där jag smäller av ett riktigt vargflin till mitt nyvakna fejs.

Det är en sån morgon jag känner mig lite lätt oövervinnerlig och försöker älska alla mina fula tår och rädda världen innan frukost.

Tyvärr är det många som har missförstått det här med sömn och tror att det är ett steg närmare supermänniska ju mindre vi sover. Istället är det tvärtom:
Långvarig sömnbrist kan öka risken att drabbas av flera av våra stora folksjukdomar som till exempel diabetes, fetma, högt blodtryck, hjärtinfarkt och stroke. Det är dessutom mycket som talar för att långvarig sömnstörning är en bidragande orsak till bland annat utmattningssyndrom. Immunförsvaret är väldigt beroende av sömnen för att fungera optimalt.

Så låt oss prioritera sömnen för att bli bäst i landet på att agera studsbollar i gryningen. Ja?